Tæt på indkøbsmuligheder ligger i top blandt flyttekriterier
-
Hver anden dansker peger på, at der skal være kort til en dagligvarebutik, når de kigger efter ny bolig, viser undersøgelse fra ejendomsmæglerkæden Home.
En lokal dagligvarebutik betyder meget i forhold til, hvor danskerne har lyst til at bosætte sig, viser en ny måling fra ejendomsmæglerkæden Home og analysevirksomheden YouGov.
Flest danskere har "tæt på indkøbsmuligheder" blandt de tre vigtigste kriterier for et kommende hjems beliggenhed ifølge årets flyttebarometer fra Home.
Lige over halvdelen af danskerne - 51 pct. - vil som noget af det første kigge efter et sted at købe ind, hvis de skal finde et nyt hjem.
- Det gør en købmand til den vigtigste flyttefaktor af alle, fastslår Michael Dalsager, der er talsperson og senior kommunikationskonsulent i Home.
Købmand mest vigtig for jyder
Den lokale butik hitter i alle regioner, men der er ifølge undersøgelsen større forskelle mellem Jylland og Sjælland. I Nordjylland og i Syddanmark har 57 pct. og 55 pct. indkøb øverst på radaren, mens det "kun" er 48 pct. og 47 pct. i Hovedstaden og Sjælland. I Midtjylland er det 52 pct.
- En købmand er mange steder mere end blot indkøb af hverdagsforsyninger. Et lokalt sted for indkøb skaber også om netværk, nærhed og sammenhængskraft. Når du handler i din lokale butik, hilser du på og taler du med folk, du kender, siger Michael Dalsager, senior kommunikationskonsulent og talsperson i Home.
Den store betydning af en købmand går igen i en anden undersøgelse fra De Samvirkende Købmænd og Norstat. To ud af tre danskere ser den lokale købmand som en positiv og vigtig del af lokalsamfundet.
Den lokale købmand er også vægtet højt, fordi en dagligvarebutik ud over at trække nye folk til byen skaber arbejdspladser og vækst, der er med til at holde gang i hjulene i lokalsamfundet.