Svenske kæder byder Amazon velkommen

Forbrugere 6. okt 2020 -
This describes the image
Foto: Svensk Dagligvaruhandel
Skrevet af: Redaktionen

Med egne lagerfaciliteter og logistiknetværk er Amazon for alvor klar til at gøre deres entre på de svenske og muligvis nordiske e-handelsmarkeder.

Selvom Amazon i senere år har lavet store investeringer i fødevaresegmentet, blandt andet gennem opkøbet af amerikanske Whole Foods, er der stadig ikke nogen officielle udmeldinger, når det kommer til investeringer i det svenske dagligvaremarked.

Ifølge rapporten ”Digital mathandel” fra brancheorganisationen Svensk Handel vil det digitale salg af fødevare i Sverige vokse med 30 pct. om året, mens det samlede marked i 2019 havde en værdi af 7,2 mia. se.kr. (5,1 mia. d.kr.).

Covid-19 pandemien har kun skubbet yderligere til e-handlen og har til dels banet vejen for Amazons adgang til det svenske marked.

Den førende svenske dagligvarekæde ICA opfatter mere Amazons tilkomst som et boost til onlinemarkedet for fødevarer end en trussel.

- Vi hilser konkurrencen velkommen. Den opmuntrer os til at blive bedre og bidrager til at udvikle markedet. Vores fokus er på fortsat at styrke vores markedsposition både ift. fødevarer i fysiske butikker såvel som online, siger Tony Holmberg, chef for e-handel hos ICA Sverige.

Scenariet

Hvilket scenarie ser du efter Amazons etablering i Sverige?

- Vores vurdering er, at de i første omgang satser på nonfood og efterfølgende arbejder sig ind i markedet - også inden for nearfood-varer. Vi tror, at Amazon på sigt kommer til at etablere sig inden for fødevarer, men ikke til at starte med. Dét, som taler for, at det kommer til at tage tid, er, at Sverige er et relativt lille marked med en udfordrende geografi ift. distributionen af føde- og ferskvarer sammenlignet med andre markeder.

Tony Holmberg er sikker på, at ICA har styrken og innovationskraft nok til at stå imod konkurrenterne - selv Amazon.

- Vi har en ekstremt stærk forretningsmodel, som vi konstant udvikler på i samarbejde med ICAs frie købmand. I kombination med vores samarbejde og satsning med den britiske ehandelsvirksomhed Ocado har vi sikret os en verdensledende e-handelsløsning, som vil hjælpe os med at drive effektivitet i forretningen og kundeservice fremadrettet.

Udfordringen

I forlængelse heraf mener Tony Holmberg, at det svenske marked er udfordrende både når det kommer til geografi og størrelse.

- Fødevarer kræver en lokal tilstedeværelse for at lykkes i det lange løb. Det er de svenske dagligvareaktører lykkedes med indtil nu.

Hvilke faktorer vil blive afgørende i den kommende kamp om e-handelskunderne?

- Tilgængelighed, sikkerhed, holdbarhed, sortiment og bekvemmelighed er de vigtigste elementer, når vi spørger til kundernes behov og krav, konkluderer Tony Holmberg.

Imponerende

Hos Coop medgiver man, at Amazon er gode til distribution, ”last mile” og det at skabe en oplevelse omkring e-handel.

- De her elementer bliver afgørende for mange onlineforhandlere - og ikke kun inden for fødevarer. I Coop arbejder vi intensivt på at udvikle nye, digitale tjenester og services, som vil gøre det nemmere for vores kunder ift. tid, bæredygtighed og økonomi. Hos os er e-handel et højt prioriteret område ud fra et omniperspektiv (allestedsnærværende, red.), og en mulighed for at interagere med nye kundegrupper, siger Sara Mundt Petersen, chef for Coop Online i Sverige.

Relationen

Brancheorganisationen Svensk Dagligvarehandel mener også, at markedet kan få et positivt boost som følge af Amazons entre.

- Fødevarer adskiller sig en smule fra andre varekategorier med en høj grad af e-handel. Fødevarer kræver ofte et tættere forhold til kunden, når det drejer sig om at skabe gennemsigtighed og sikkerhed ift. hvordan varerne er produceret, indhold og oprindelse. I dag kræver forbrugerne i stigende grad viden om de varer, de køber, og interessen for lokalt producerede varer er stærkt stigende. Hvis Amazon kan imødekomme de krav fra forbrugerne, er det en bestemt en mulighed, at virksomheden også vælger at etablere sig i det svenske fødevaremarked, siger Karin Brynell, adm. direktør Svensk Dagligvaruhandel.

Logistik

Hvordan man vælger at løse den logistiske udfordring kan blive afgørende for, hvorvidt e-handel med fødevarer i Sverige opnår et reelt gennembrud, lyder det fra Karin Brynell.

- Kunderne har fra andre onlinemarkeder vænnet sig til, at fragt og retur ikke koster noget, og de er ikke klar til at betale ekstra for det. Selv når det kommer til fødevarer forventer man, at nogen vil hente dine indkøbsposer og bringe dem ud til dig uden ekstra omkostninger. Fødevarer er samtidig en lavmargin-forretning. Derfor vil andre logistikløsninger end dem vi kender i dag være nødvendige for at gøre e-handel med fødevarer profitabel, siger Karin Brynell.

Ifølge Karin Brynell er ”click & collect” det hurtigst voksende segment inden for dagligvarer - forstået på den måde, at kunderne bestiller online, butikken eller lageret pakker varerne, hvorefter kunderne afhenter enten hos butikken eller ved et udleveringssted.

- Måske skal vi flytte os til et punkt, hvor kunderne er villige til at betale lidt ekstra for at nogen plukker og pakker varerne for os.

Positiv påvirkning

Hvad kræver det, hvis Amazon skal lykkes i Sverige og opnå kundernes tillid?

- Enkelhed er vigtig - det skal være bekvemt og smidigt at handle. Det taler til Amazons fordel, eftersom de allerede lykkes i andre markeder og inden for andre segmenter. Hvis Amazon lykkes i Sverige kommer det til at have en positiv effekt på andre e-handelsaktører i det svenske dagligvaremarked, mener Karin Brynell.

Opdateret 10. nov 2020