Svensk madspildsaktør: Vi skal være flere til at løse madspildsproblem
Det er ikke mere end et par uger siden, at Kalle Andersson, CEO og medstifter af madspildsportalen Matsmart, i Dansk Handelsblad kaldte Danmark for "et spændende marked, der naturligvis ligger lige for i fremtiden".
Allerede lørdag den 16. november ramte Matsmart Danmark med Motatos.dk, der leverer madspildsvarer fra nordiske producenter til danske forbrugere. Motatos er en pendant til den danske Too Good To Gos webshop, men flere spillere er kun godt, mener den danske landechef for Motatos, Kasper Stærk.
- Madspildsproblemet er så stort, at det er godt, vi er flere om at løse det. Vi konkurrerer ikke med dagligvarehandlen; det er vi langt fra stor nok til, og vores varesortiment er slet ikke så bredt. Vi er her for at afhjælpe madspildet hos producenterne, og med stor volumen, kan vi tilbyde gode priser, siger han.
Stordriftsfordele med et lager
I Sverige har webshoppen ca. 1000 varer, og Kasper Stærk forventer, at den danske udgave vil have 6-800.
- Det vil variere fra dag til dag, afhængig af hvad producenterne har. Jeg glæder mig til at se, hvordan forbrugerne tager imod Motatos. Vi danskere er meget prisbevidste, og madspild er noget, rigtigt mange tænker over, siger han.
Motatos lager ligger i Sverige og arrangerer fragt derfra. Derfor afregner virksomheden ifølge Kasper Stærk dansk moms og punktafgifter til den danske stat.
- Men kunderne har ingen grund til at frygte højere priser af den grund; billige priser er en del af vores strategi netop for at kunne redde maden. Moms og punktafgifter er en del af kalkulen, når man går ind i et nyt marked som Danmark, siger han.
Varerne bliver fragtet fra lageret i Katrineholm, sydvest for Stockholm, til danske kunder - enten med PostNord eller, hvis det er i København, med fragtfirmaet Budbee. Men 500 km tværs over Sverige og Øresund er ikke et problem, mener Kasper Stærk.
- Vi har valgt at have et nordisk lager for at kunne udnytte stordriftsfordele på selve lageret, og vi håber samtidig, at vi ved at have et samlet lager kan få ryddet effektivt op i madspildsvarer fra de nordiske producenter.
International kapital
Matsmart blev etableret i 2014 og sælger datovarer og varer, der på grund af overproduktion eller fejl ved emballage, ikke kan sælges i dagligvarehandlen. Der er hovedsageligt tale om kolonialvarer.
Matsmart er i Sverige og Finland, og omsætningen udgjorde i 2018 277 mio. sv. kr. (193 mio. kr.) De seneste 12 måneder ligger omsætningen ifølge Kasper Stærk på ca. 400 mio. sv. kr. (279 mio. kr.)
Hvornår Matsmart kan skabe overskud, ved han ikke.
- Det vigtigste for os lige nu er at etablere os og skabe et kendskab - både blandt forbrugerne og fødevareproducenterne, men vi tror på, at madspildskampen er mest effektiv, når den også er økonomisk bæredygtig, siger Kasper Stærk.
Madsmart har flere internationale spillere i ryggen: Den tyske kapitalfond Leadx Capital, Ingka-gruppen (Ikea) og Axel Johnsons selskab for nystartede virksomheder.
Læs også: Svensk madspildsaktør sigter mod Tyskland