Svensk madspildsaktør sigter mod Tyskland

Forbrugere 11. nov 2019 -
This describes the image
Svenske Matsmart Sofia Wahlberg vil udvide deres madspildskoncept til Tyskland Foto: Matsmart
Skrevet af: Redaktionen

Matsmart blev etableret i 2014. Forretningsidéen er at tilbyde kunderne mad, der ellers ville være blevet kasseret af forskellige årsager.

Det kan være på grund af kort dato, et parti varer, der er blevet produceret for mange af. Sæsonvarer, eller varer, der får ny emballage. Ud over at skabe et rentabelt forretningskoncept (kæden har fortsat underskud) ønsker Matsmart at bidrage til reduktion af madspild.

Ifølge Matsmarts egne oplysninger reddede virksomheden i 2018 3.218 tons mad fra at ende i skraldespande og affaldscontainere.

Maden sælges med 20-90 pct. rabat i forhold til den almindelig pris i detailhandlen. Alt salg sker på nettet, hvor kunden også har bestilt varerne.

De transporteres hjem til kunden eller til afhentningssteder tæt på kunden.

Da Matsmart er afhængig af, hvad markedet har at tilbyde af rest-varer, vil sortimentet variere, og der er ingen fødevarer, der kræver køl eller frys.

Det er tale om en nichevirksomhed uden fokus på bredden i sortimentet. I dag findes Matsmart i både Sverige og Finland, og omsætningen udgjorde i 2018 DKK 277 mio.

Partnerskab med store

Fra en begyndelse på et beskedent niveau har virksomheden i dag aftaler med store producenter om at kunne hente varer, der ikke kan afsættes på det traditionelle dagligvaremarked.

- I begyndelsen var der få aktører, der tænkte i de samme baner som os. I dag har vi et partnerskab med de fleste større aktører, og mange mennesker kan se fordelene ved vores investering, siger Kalle Andersson, CEO og medstifter af Matsmart.

Kun få af de virksomheder, der sælger fødevarer på nettet, er i dag profitable. Men mange ser stadig optimistisk på fremtiden på grund af prognoser, der viser øget onlineshopping og ændrede forbrugsvaner i fremtiden.

Den seneste rapport fra svensk HUI forskning (Handlens Utredningsinstitut) viser, at online-handel med fødevarer tegner sig for 1,6 pct. af det samlede salg af fødevarer i Sverige.

- I dag ser vi kun i begyndelsen, for der er mange, der stadig aldrig har handlet online. Der ser vi et stort potentiale. Faktisk konkurrerer vi ikke med andre fødevare-operatører, men bør mere opfattes som en aktør, der ønsker at lancere en ny tilgang til fødevarer blandt forbrugerne.

Øgede klimaovervejelser, styrket fokus på bæredygtighed og stigende bevidsthed blandt forbrugerne er faktorer, der vil øge interessen for madspildsprodukter.

- Det handler generelt om at ændre holdning til fødevarer. Som forbruger skal man at lære at forstå, at vi ikke kan kassere fødevarer, der kan spises. I dag er det sådan, at i gennemsnit hver femte pose med mad, der bæres hjem til boligen, smides væk, siger Kalle Andersson.

Ny partner

Ejerne af Matsmart har længe været på udkig efter en international partner. Med investeringsfonden Leadx Capital som ny investor har selskabet fået en kapitaltilførsel på 182 mio. svenske kr.

Størstedelen kommer fra den nye investor, den tyske fond, men også de eksisterende ejere - blandt andet Ingka-gruppen, (Ikea) og Axel Johnsons selskab for nystartede virksomheder - har skudt penge i Matsmart.

Fokus er på ekspansion på nye markeder.

- Vi tror på dette koncept og er overbeviste om, at det også fungerer i andre lande uden for Skandinavien. Tyskland er et stort skridt, men vi ser et stort potentiale i flere europæiske lande som et marked for vores model for udnyttelse af madspild og for vores forretningsidé.

Udrulningen af konceptet i Tyskland starter i 2020.

Hvordan vurderer du muligheden for at etablere sig på det danske marked, der vil ligge mellem de to næste hovedmarkeder i Tyskland og Sverige?

- Et spændende marked, der naturligvis ligger lige for i fremtiden, ligesom vi også har været i Finland nogen tid.

Matsmart fokuserer på mad, men er ikke afvisende over for lejlighedsvis at tage nonfoodprodukter ind i sortimentet.

- Vi har solgt skønhedsprodukter, og det var en meget vellykket succes. Det var varer, der ellers ville blive destrueret. Men alt peger på, at vi i fremtiden fortsat vil koncentrere os om fødevaresalg.

Hvilke faktorer vil i fremtiden styre kunderne fra off-line til onlinehandel hos Matsmart?

- Bedre service, hurtighed og enkelhed. Derudover kan vi konstant retfærdiggøre vores eksistens ved at være med til ar nedbringe mængden af madspild. Man kan også forestille dig nye afhentningssteder som eksempelvis universiteter, siger Kalle Andersson.

Timingen

Ulf Johansson er professor ved Lunds skole for økonomi og leder af Center for Handelsforskning.

Han mener, at Matsmart’s satsning i Tyskland lyder interessant, men stiller spørgsmål ved timingen.

- Den store udfordring for branchen er lønsomhed. Skal man satse nu eller om et par år? Er den gennemsnitlige forbruger interesseret i at købe mad online? Jeg tøver og mener, at initiativet er et par år for tidligt, selv om forretningsidéen er god og velgennemtænkt, siger Ulf Johansson.

Han fortsætter:

- Den almindelige forbruger værdsætter helt sikkert initiativet med at udnytte fødevarer, der ellers ville blive smidt ud, men derfra til at omsætte idéen til handling og købe disse varer; der er vi ikke endnu.

Hvad kræves der af en svensk onlineaktør, der sælger fødevarer, hvis han skal opnå succes på et enormt marked som Tyskland?

- Du skal være meget attraktiv med hensyn til pris, og så er du nødt til at tilbyde hurtig, sikker og bekvem levering til kunden. Derudover skal der kommunikeres tydeligt om, hvilken slags mad der sælges på denne måde. Kundeperspektivet skal være i fokus.

Hvor modent er det tyske marked for den type forretningskoncept?

- Tyskland er ikke på forkant med hensyn til ny teknologi og digitalisering; det er en udfordring. Logistikken er en anden faktor. Hvor langt er forbrugeren parat til at gå for at hjælpe med at reducere madspild? Tyskland er Europas mest folkerige land med en stærk befolkningstæthed, men samtidig er der tale om et marked, der er domineret af både discountbutikker og mange specialbutikker. Som for mange andre e-handelsudbydere er udfordringen for Matsmart at holde omkostningerne nede på logistikken for at opnå rentabilitet, konkluderer Ulf Johansson.

Opdateret 10. nov 2020