Svensk grænsehandel spås en stærk fremtid

Forbrugere 23. okt 2018 -
This describes the image
I den lille by Ullared ca. halvanden time i bil fra Helsingborg ligger Skandinaviens største varehus Gekås Ullared. Varehuset dækker et areal på 35. kvadratmeter og bliver hvert år besøgt af næsten 5 millioner kunder.
Skrevet af: Redaktionen

Set fra den svenske side af Øresund tegner det lyst for grænsehandlen de kommende 10 år. Butiksudbuddet ved grænserne øges, og det skærper en forbrugervenlig priskonkurrence.

Begge dele fremgår af en rapport fra arbejdsgiverorganisationen Svensk Handel, som i en omfattende undersøgelse ”Framtidens gränshandel – Business as usual?” belyser den helt aktuelle såvel som den fremtidige situation for grænsehandlen.

Rapporten slår fast, at grænsehandlen, først og fremmest mellem Norge og Sverige, har haft en betydeligt stærkere omsætningsudvikling, når man sammenligner med den øvrige detailhandel. Denne udvikling gælder både dagligvarer og udvalgsvarer.

Ifølge rapporten er der fire drivkræfter, som bestemmer grænsehandelen:

- Punktafgifter

- Told og andre handelshindringer

- Valutakurser

- Forskel i omkostningsniveauer mellem landene

- Det viser sig, at omfanget af grænsehandlen er stabilt, uanset konjunkturerne. Desuden holder traditionen med at grænsehandle liv i sig selv. Har du været med på den slags shoppingrejser som barn og ung, gør du det ofte selv som voksen. Kursudviklingen har en meget lille betydning, hvad angår handlen mellem Norge og Sverige, hvor prisforskellene mellem landene er betydelige. Valutaen spiller en større rolle i forhold til grænsehandel mod Danmark, hvor prisforskellene ikke er så store, siger Elisabet Elmsäter Vegsö, der er erhvervspolitisk ekspert hos Svensk Handel.

Service vokser

Tidligere var det almindeligt, at grænsehandelskunden udelukkende gik efter vareshopping. Men adfærden er under forandring.

- Vi mærker, at udbuddet påvirker valget af indkøbssted. Adgangen til cafeer og restauranter er vigtig, men også andre services i form af f.eks. fitness, legeland og kropspleje spiller ind. Hvad angår mad, er det ikke bare hurtigmad-koncepter, der tæller med, men også mulighederne for såkaldt ”fine dining”. Kommerciel service er et segment, som generelt vokser kraftigt i forskellige indkøbscentre, og det gælder også indenfor grænsehandlen. Det kan være sådan noget som bilservice, skønhedsbehandlinger, apotekervarer og tandpleje. Vi ser en vækst indenfor disse segmenter, siger Elisabet Elmsäter Vegsö.

- Men det forudsætter naturligvis, at der findes en vis prisforskel mellem tjenesterne i de to lande, siger hun.

Mere end shopping

Shopping-turismen breder sig. Begrebet indebærer, at rejseoplevelsen ikke udelukkende handler om shopping.

- Selv om hovedfokus ligger på shopping så stiger interessen for andre aktiviteter, som kan kombineres med indkøb af varer og tjenester. Sideaktiviteter bliver vigtigere og vigtigere ifølge de oplysninger, vi har indsamlet. Det gælder i særdeleshed for danskerne, som sjældent bare tager til Sverige for at grænsehandle. De vil gerne kombinere shopping med at hilse på vennerne eller opleve kulturelle aktiviteter og seværdigheder. Blandt danskerne, som besøger Sverige, handler det overvejende om destinationsbaseret shoppings turisme. Danskerne vælger attraktive indkøbsmuligheder ud fra interesse og forventet oplevelse, og det er ikke kun prisniveauet, der er afgørende.

Ifølge Elisabet Elmsäter Vegsö er der potentiale i at styrke samarbejdet mellem forskellige erhvervsdrivende i et område om at opbygge "destinationspakker", så grænse-handlende tilbydes shopping, hotel, restaurantbesøg og kulturelle oplevelser i en og samme pakke.

- Det er jo klart en fordel, jo længere en grænsehandlende bliver, og så bør der fi ndes et både attraktivt og bredt tilbud, mener hun.

Rodfæstede vaner

E-handel påvirker generelt den traditionelle købsadfærd i stadig større udstrækning. - Men vi ser ingen påvirkning overhovedet fra e-handel, når det gælder grænsehandel. Grænsehandel er så stærkt forbundet med rejse og oplevelser, at det kan være grunden til, at e-handelsbaseret grænsehandel næsten ikke forekommer i Sverige. Måske får vi en udvikling i retning af og øget interesse for ”klik og hent”, hvor varerne er bestilt hjemmefra. Men det er langt fra sikkert, fordi mange forbrugere vil gå omkring og se på varerne, inden de bestemmer sig.

Ifølge Elisabet Elmsäter Vegsö gøres der ikke så meget i Sverige for udelukkende at tiltrække danske forbrugere som målgruppe.

- De handlende i grænseområderne er bevidste om, at danskerne er en vigtig målgruppe, men der forekommer ingen specialtilbud eller sortiments-tilpasning målrettet danskere. Det er til gengæld almindeligt, når det gælder de norske kunder, som grænsehandler i Sverige. De varer, som prismæssigt er attraktive for danskerne i Sverige er ifølge Eurostat mest tobak og tøj.

- Danskerne tager generelt ikke til Sverige for at spare penge, men overvejende for at få en større bredde i udbuddet, siger Elisabet Elmsäter Vegsö.

Sætter pris på service

Pia Sandin er adm. direktør i Malmö Citysamverkan, en samarbejdsorganisation ejet af Malmö by, handelsaktører og ejendomsvirksomheder i Malmö City.

Hun siger:

- Den seneste spørgeundersøgelse og de samtaler, vi har haft med handlende i Malmö, peger på, at udenlandske turister er en meget vigtig kategori. Når det gælder danske kunder, siger næsten 50 pct. af butikkerne i Malmö, at antallet af danske kunder stiger. Nærheden til København bliver ifølge Pia Sandin en stadigt vigtigere faktor.

- Flere og flere danskere opdager, hvor nemt det er at komme til Malmö med både tog og bil, siger hun.

Malmös handelsundersøgelse fortæller, at den gennemsnitlige danske kunde er selvstændig, har gjort sin egen research og gerne vil handle i fred uden hjælp fra butikkens medarbejdere. De har desuden en kortere vej til en købsbeslutning end svenskerne. Gennemsnitskøbet er højere end for den svenske forbruger, og ser danskerne på en vare, handler de næsten altid - uden den store tvivl. Det, som danskerne sætter pris på i forbindelse med grænsehandel i Sverige - udover et i visse tilfælde lavere prisniveau - er en generelt højere service, end de er vant til.

- Vi ser to forskellige kategorier, når det gælder dansk grænsehandel i Skåne, dels dem, som har gjort deres egen research, er målrettede i shoppingen og gerne handler for store beløb, dels familier, som handler for mindre beløb, men gerne vil opleve atmosfæren i Malmö og besøger diverse typiske seværdigheder. Det er det mønster, vi ser. Når det gælder varekategorier har danskerne størst interesse i indretning, mode og design og så gerne varemærker, som ikke findes i Danmark, briller med styrke samt slik, siger Pia Sandin.

Magnetvarer

Lisa Gundsø, der er politisk konsulent hos Dansk Erhverv, medgiver, at fokus i den danske grænsehandelsdebat primært er på grænsehandlen mellem Danmark og Tyskland, fordi den er så omfattende. Men der er stadig en grænsehandel mellem Sverige og Danmark, og den vil fortsætte, så længe den aktuelle forskel i afgifter og moms består.

- Kronekursen spiller ind, og desuden har vi en højere fødevaremoms i Danmark end i Sverige. Det gør fødevarer dyrere i Danmark, og derfor er det kun øl, vin og spiritus, som er billigere på denne side af Øresund, og det tiltrækker stadig en hel del svenskere. Den kategori er den, vi kalder ”magnetvarerne” i grænsehandlen, siger Lisa Gundsø.

Af freelancejournalist Johan Erichs for Dansk Handelsblad

Opdateret 10. nov 2020