Supermarkeder slår discount igen i september

Forbrugere 24. nov 2016 -
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Supermarkederne oplever bedre tider nu, end de har gjort i mange år.

Med Coop Danmarks SuperBrugsen og Dagrofas Meny i spidsen klarer de sig så godt, at væksten i supermarkederne i år kan overhale væksten i discountsegmentet, som ellers er løbet med al fremgangen i dagligvarehandelen længe.

Ifølge de seneste detaljerede branchetal for detailomsætningen fra Danmarks Statistik steg supermarkedernes omsætning i september med 4 pct., mens det kun blev til 2 pct. for discountkædernes vedkommende.

Dermed har supermarkederne vundet vækst-slaget mod discountbutikkerne i tre ud af de seneste fire måneder, som Danmarks Statistik har opgjort. Det er ikke sket tidligere på denne side af finanskrisen.

I årets første ni måneder ligger de to butiksformater nu næsten side om side med en samlet fremgang på 1,2 pct. til discount og 0,7 pct. til supermarkederne.

Fortsætter supermarkedernes væksttrend året ud, bliver opløbet mellem de to meget tæt.

70 lukninger i Fakta og Kiwi

Udviklingen spejler den øgede satsning på supermarkederne i både Coop og Dagrofa - som samtidig er de to koncerner, der har lukket flest discountbutikker i de seneste to-tre år.

Siden slutningen af 2013 har Coops Fakta og Dagrofas Kiwi til sammen lukket 70 butikker - og det er en hovedårsag til, at det samlede antal discountbutikker har været faldende.

Igen i september klarede de største og de mindste butiksformater i dagligvarehandelen sig dårligst.

Til og med september er den gruppe, som varehusene tilhører, gået tilbage med 4,1 pct., mens købmænd og kiosker har tabt 4,7 pct.

Opdateret 10. nov 2020