Supermarkeder kan få del i udespisningen

Forbrugere 27. apr 2017 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Det er især de unge og børnefamilierne, som vælger madlavningen hjemme i køkkenet fra og i stedet køber tilberedt mad ude i byen, hvor de typisk vælger fastfood eller at spise på café.

Det giver supermarkederne gode muligheder for at vinde en del af det hastigt voksende udespisningsmarked.

Cafeer og fastfood er nemlig blandt de store vindere i kampen om danskernes gunst, når de vælger at spise ude. Det viser en endnu ikke offentliggjort rapport om udespisningsmarkedet fra Landbrug & Fødevarer, som er den hidtil mest omfattende af sin slags.

Lær af Ikea

Forbrugerøkonom Marianne Gregersen i Landbrug & Fødevarer, der står bag rapporten, ser store muligheder for dagligvarehandlen.

– Jeg vurderer, at der er et stort potentiale for supermarkederne, og i forvejen er børne-familierne jo en af supermarkedernes vigtigste målgrupper.

– Jeg ved ikke, om butikkerne nødvendigvis skal indrette særskilte restauranter eller cafeer. Der findes jo også andre muligheder. Det vigtigste er, at man har et godt koncept med nogle retter, som man ved, at børnefamilier kan lide. Ikea er virkelig lykkedes med et godt og gennemtænkt koncept, der bare fungerer for børnefamilier. Maden er lavet, man får den lynhurtigt, og der er nogle få retter, som appellerer til mange. Så det er ikke så meget indretningen eller placeringen, men snarere det koncept til børnefamilier, man tilbyder, der er vigtigt, siger Marianne Gregersen.

Cafeer og fastfood er populære spisesteder. Her spiser danskerne i gennemsnit ca. en gang om måneden. De to typer spisesteder har især godt fat i de unge under 30 år, og så er fastfood mest populært hos børnefamilierne. Kunderne på cafeer lægger vægt på veltillavet og smagfuld mad i hyggelige omgivelser.

Prisbevidste

Rapporten peger på, at supermarkeder og varehuse har gode mulighed for at friste unge og børnefamilier med café-måltider og fastfood og dermed få fat i en del af væksten på udespisningsmarkedet.

Det er betydeligt vanskeligere, når det gælder kampen om danskere, der vælger at gå på restaurant med hvid dug og bordbetjening. Økonomien har også en stor betydning.

– Cafégæsterne er mere prisbevidste end restaurantgæster, og de unge forbrugere vil gerne have et spændende menukort, men de er også mest prisfølsomme, siger Marianne Gregersen.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?