Supermarkeder har fået bedre tag i kunderne

Forbrugere 11. aug 2017 -
This describes the image
Forbrugerne går igen i supermarkeder for at købe ind til det daglige forbrug, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Noget tyder på, at de danske forbrugere gerne vil bruge lidt flere penge på mad. I hvert fald lægger flere danskere nu penge i supermarkederne, mens discountbutikkernes langvarige fremgang er gået næsten i stå.

Gruppen af supermarkeder, der blandt andre tæller kæder som Meny og SuperBrugsen, har øget salget med 1 pct. i årets første fem måneder.

Marts og april ligger på indeks 102, mens maj ender på en stigning på 1 pct. sammenlignet med maj 2016.

Til gengæld er fremgangen i discountbutikkerne med en stigning i omsætningen på kun 0,4 pct. stort set gået i stå.

2016 sammenlignet med 2015 viste en stigning i salget på 1 pct. Det samlede resultat for discountsektoren vil formentlig ikke se bedre ud de kommende måneder, da effekten af lukningen af en række Aldi-butikker og hele Kiwi-kæden i slutningen af maj og i juni vil begynde at vise sig.

Gruppen af købmænd og døgnkiosker, der blandt andet tæller Min Købmand samt de fleste Spar- og Dagli’Brugs-butikker, NærKøb og andre kiosker, går tilbage.

Deres samlede salg er i årets første fem måneder faldet med 5,2 pct. sammenlignet med samme periode året før.

Nogenlunde lige sådan ser det ud for de store varehuse som Kvickly og Bilka. Deres salg lå i perioden 5,3 pct. lavere end året før.

Slagterbranchen bløder
Kigger man på specialhandlen, er der efter mange års tilbagegang for bagerne sket en fremgang på 7,6 pct., hvilket svarer til den fremgang, som branchen også oplevede i 2016 sammenlignet med 2015.

Der er de seneste år sket lukninger af enkeltmandsejede bagerbutikker, mens større kæder som blandt andre Lagkagehuset ekspanderer.

Kæderne rykker samtidig ind i supermarkederne og får glæde af deres kundestrøm.

Omvendt lider de private slagtere for andet år i træk under, at supermarkederne i den grad har oprustet deres slagter- og delikatesseafdelinger.

De ligger i fem måneders perioden på indeks 74,8 efter et næsten lige så stort fald sidste år.

Frugt- og grønthandlere har ifølge statistikken øget salget i årets første fem måneder med 4,5 pct.

Tallet skal dog tages med en gran salt, da det umiddelbart virker uforklarligt, når man sammenligner med det samlede salg i 2016. Det ligger på indeks 94 sammenlignet med året før.

Opdateret 10. nov 2020