Stregkoder gav inspiration til gavekortapp

Forbrugere 13. feb 2017 -
This describes the image
Skrevet af: Søren Tougaard

Da Theodor Bendix Gosden sad i kassen i Føtex, blev han vidende om, at forbrugerne hvert år glemmer at indløse gavekort for mio. af kr.

I 2012 beregnede Deloitte sig frem til, at hver tiende gavekort til en værdi af 400 mio. kr. ikke blev indløst til tiden og derfor besluttede Theodor sig for at gøre noget ved problemet.

Inspirationen fandt han i stregkoderne på butikkens varer og flaskeboner, for gør man stregkoden digital, så den kan være i en app, er det meget lettere at få gavekortene brugt eller solgt, tænkte han.

Sammen med vennerne, Rasmus og Niklas, begyndte han at udvikle en app og i dag, halvandet år efter, har de netop lanceret tjenesten GiftCardGo, hvor forbrugere kan opbevare gavekort digitalt og sælge det digitale gavekort videre til en reduceret pris.

Lettere hverdag

GiftCardGo fungerer ved, at stregkoden eller kortnummer på det fysiske gavekort scannes med mobilen og digitaliseres på app’en.

- Du står i supermarkedet med varer i kurven for 500 kr. Mens du venter i køen, tjekker du app’en og ser, at der er et gavekort på 500 kr. til butikken til salg for 350 kr. Du køber gavekortet via MobilePay, du får det ind på mobilen med det samme, og når du kommer frem til kassen, scanner kasseassistenten stregkoden. Det er GiftCardGo, forklarer Theodor Bendix Gosden i en pressemeddelelse.

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk fra 2011 viser, at flertallet af forbrugerne bruger flere penge i forretningen end gavekortets værdi, og derfor mener trekløveret, at GiftCardGo også kan komme butikkerne til gode.

GiftCardGo vandt i 2015 en Venture Cup - en konkurrence for start upvirksomheder afholdt af universiteterne i Danmark - med rådgivning til 300.000 kr.

Opdateret 10. nov 2020