Stor vækst i dagligvarebutikkernes juli-salg

Forbrugere 26. aug 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Nok var udenlandske turister en mangelvare denne sommer, men derimod var de ekstra mange danskere, der holdt ferie herhjemme, en stor gevinst for dagligvarebutikkerne.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser således, at salget af fødevarer og andre dagligvarer lå 5,4 pct. højere i juli end samme måned sidste år. Til sammenligning lå det samlede detailindeks 6,8 pct. højere i samme periode.

Salget af fødevarer og andre dagligvarer faldt ellers med 1,2 pct. fra juni til juli, men de foreløbige tal viser, at salget i perioden maj-juli lå hele 5,9 pct. over de samme tre måneder sidste år.

Fra juni til juli faldt omsætningen i detailbranchen med 1 pct., når man korrigerer for prisudvikling, sæsonudsving og effekten af handelsdage.

- Det må siges at være en smule skuffende med tanke på, at mange danskere ellers har holdt ferie hjemme i Danmark i år. Faldet skal dog også ses i sammenhæng med, at detailsalget sprang kraftigt i vejret efter genåbningen i april og maj. Mange danskere havde simpelthen et opsparet købsbehov efter nedlukningen. Det har dog været en engangsforestilling, og vi må nok berede os på et efterår med faldende detailsalg, lyder det i en kommentar fra Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv.

Privatforbruget nærmer sig normalen

Detailomsætningen i juli var dog fortsat relativt høj, hvilket sammenholdt med høj omsætning i maj og juni betyder, at detailsalget i perioden maj-juli var 8,9 pct. højere end i perioden februar-april, viser tallene fra Danmarks Statistik.

- Dagens tal dækker juli, men vi ved allerede meget om, hvad der er sket i august. De seneste uger er brugen af kort blevet mere normal efter en sommerferie, hvor vi har brugt det usædvanligt meget, nok især, fordi vi har holdt ferien herhjemme. Det store billede er, at privatforbruget alt i alt er nogenlunde normalt. Områder som rejser, natklubber og biografer ligger stadig meget lavt, men til gengæld bruger vi lidt ekstra på andre ting, og det er altså det, man blandt andet kan se i detailsalget, lyder analysen fra Las Olsen, cheføkonom i Danske Bank.

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?