Sociale medier styrker den personlige relation
Det lyder måske umiddelbart paradoksalt, at danskernes øgede tid bag skærmen gør det lettere at møde dem i den virkelige verden, men det er ikke desto mindre det, utallige købmænd oplever.
– Vi har fire til fem opslag om ugen på Facebook, fordi digital markedsføring er den billigste og hurtigste vej til vores lokale kunder. Jatak-tilbud på Facebook er blevet så stort, at vi har oprettet en særlig hjemmeside, hvor kunderne betaler for varen, inden de henter den i butikken, fortæller Allan Kring Bülow fra Min Købmand i Daugård til DSK.
Selv om tilstedeværelse på de sociale medier kræver flere timers ekstraarbejde om ugen for at være effektiv, er det givet godt ud.
Digital drejebog
Succes kan måles på antal likes, kommentarer, delinger, men også helt konkret på omsætningen, når slagtilbuddene fra Facebook skal hentes.
Derfor har De Samvirkende Købmænd udfærdiget ”Købmanden på sociale medier – for sammenhængskraft og salg” – en vejledning, som skal hjælpe købmændene til at målrette deres indsats på de sociale medier.
Selv om der er forskel på, hvordan man henvender sig til kunderne på tværs af landsdele, er der alligevel nogle generelle uskrevne regler, som giver et forspring i kampen om kunderne.
Det er blandt andet visuelle elementer som billeder eller videoer, der viser, hvem kunderne kan møde i butikken. Det er med til at skabe og fastholde relationen mellem kunde og købmand.
Købmand med egen app
70 pct. af de danske internetbrugere er på Facebook, og flere end hver anden dansker mellem 16 og 89 år bruger Facebook dagligt, viser den seneste undersøgelse af danskernes medievaner fra Danmarks Statistik fra november.
Det giver derfor mening at fokusere markedsføringsindsatsen der, fordi man hurtigere når ud til flere.
Men der er også andre veje at gå. Tid er blevet en mangelvare, og travle forbrugere tager positivt imod bestil-og-hent-løsninger, så indkøbet er både nemt og hurtigt. Og den slags er ikke kun forbeholdt de store spillere på markedet.
Læs også: Købmænd skruer op for online markedsføring
LetKøb-købmanden i Ørsted på Fyn har lanceret sin egen indkøbsapp, hvormed kunderne kan bestille varer fra mobilen. Varerne bliver pakket og gjort klar til afhentning i butikken, men der er også mulighed for levering.
Konceptet er en modernisering af den gode gamle måde at ringe en ordre ind på, og på denne måde håber købmand Jette Weber at lokke flere unge kunder til.
– Med den nye app kan vi udbygge den tætte kontakt med vores kunder, og appen supplerer vores muligheder for at yde god service. Den nye app har givet anledning til en god dialog med kunderne i butikken. Og på Facebook har vi fået ros for at følge med tiden, siger hun til DSK.