Servicestationer under pres
De hjemlige 2.028 servicestationer sælger årligt brændstof for 30 mia. kr., mens de omkring 500 bemandede stationer yderligere omsætter for ca. 9 mia. kr. i butikkerne.
Selv om branchen er en milliardforretning, er konkurrencen om hver eneste bilist benhård og intensiveret yderligere med massive millioninvesteringer i nye koncepter som Circle K og Bonus. Og det i en tid, hvor virksomhederne kæmper med at tjene penge.
F.eks. kom Circle K Danmark i deres seneste regnskab ud med et kæmpe underskud på 147 mio. kr., mens Q8 landede et minus på 24 mio. kr.
I 2016 voksede den danske bilpark ellers med knap 75.000 personbiler og runder snart 2,5 millioner biler.
Men mens kunderne således bliver flere, kører bilerne - og særligt bilerne i mikroklassen - længere og længere på literen.
Desuden ligger Danmark på en fjerdeplads over europæiske lande med flest servicestationer målt på antallet af biler.
Mens der herhjemme er en station for hver 1.215 biler, er der ca. 2.200 biler for hver servicestation i Holland.
Direktør Jacob Stahl Otte fra brancheorganisationen Energi- og Olieforum fortæller, at der er flere strukturelle forskelle, der kan gøre det svært at sammenligne Danmark med Holland en til en, men han tilkendegiver, at de få biler per servicestation er en udfordring for branchen.
- Servicestationerne er udfordret af det lave antal biler per tankstation, som rejser spørgsmålet, om vi vil se et yderligere fald i antallet af servicestationer i Danmark? Det er svært at svare entydigt på, for der også betydelige omkostninger forbundet med at lukke en tankstation ned f.eks. til oprensning af grunden, påpeger Jacob Stahl Otte.
Flere ubemandede stationer
Samtidig har branchen undergået en forandring i mod stadigt flere ubemandede stationer. For lidt over 10 år siden var der lige mange ubemandede og bemandede servicestationer.
Siden har mange servicestationer lukket butikkerne, så markedet i dag har en markant overvægt af de ubemandede stationer.
Og vi har formentlig endnu ikke set topniveauet af de ubemandede stationer herhjemme, forudser Energi- og Olieforum.
- Det er fem år siden, lukkeloven blev liberaliseret, så effekten herfra er efterhånden slået igennem i branchen. I dag er ca. 75 pct. automatstationer, og vi forventer, at der kommer flere ubemandede stationer, men at takten vil være aftagende i forhold til tidligere, siger Jacob Stahl Otte.