Samfundsinteresser får forbrugere til at vælge dansk

Forbrugere 1. okt 2018 -
This describes the image
Flere forbrugere vender supermarkederne ryggen under inflationskrisen.  Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Næst efter lav pris er betegnelsen dansk produceret det mest afgørende indkøbskriterium, når forbrugerne står i et supermarked og skal vælge fødevarer. Det viste en tidligere forbrugerundersøgelse fra analysefirmaet AIM Create i år.

Her angav 53 pct. af de adspurgte, at dansk producerede varer enten var meget vigtig eller vigtigt ved valg af fødevarer generelt.

Nu har det københavnske analysefirma set nærmere på forbrugerens valg af danskproducerede varer.

Og her svarer 450 af 807 repræsentative respondenter i en ny undersøgelse, at de jævnligt vælger en vare, netop fordi den er danskproduceret.

Om årsagerne til at vælge danske varer angiver 57 pct. - ikke overraskende -, at de gør det, fordi fødevaresikkerheden er høj.

Sikre arbejdspladser

Men der ligger også mere nationaløkonomiske interesser bag ved danskernes valg ved køledisken og i frugt- og grøntafdelingen.

F.eks. svarer 55 pct., at valget af danskproducerede varer er med til at sikre danske arbejdspladser, mens 48 pct. angiver, at pengene bliver i Danmark.

Længere nede på listen for at vælge dansk kommer kriterier som, at varen er af høj kvalitet (41 pct.) og at varen indeholder få/ingen sprøjtegifte (22 pct.)

"Forbrugerne vægter det altså højt, at produkter er danskproduceret af forskellige årsager. Danske fødevareproducenter bør således overveje, hvordan dette kan udnyttes bedst muligt i kommunikationen. Her bør der ikke udelukkende fokuseres på selve fødevaresikkerheden men også på, hvordan mærket/virksomheden eventuelt bidrager til at bevare såvel penge som arbejdspladser i Danmark", lyder det i analysen i AIM Creates nyhedsbrev.

De ældre forbrugere er dem, der er gladest for danske varer.

Her er det 64 pct. af aldersgruppen 60+, der angiver, at de jævnligt vælger varen, fordi den er danskproduceret, mens det samme er tilfældet for 44 pct. af forbrugerne mellem 18 og 29 år.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?