Salg af plantevarer tredoblet på syv år
Flexitarbølgen, som betegner kødløse dage og animalske produkter som biret for grøntsagerne, har efterhånden fået så godt tag i danskerne, at 23 pct. nu anser sig selv for flexitarer.
Samtidig har det betydet et fald i kødsalget på 5 pct., målt i kr. pr. kunde, og en tredobling i forbruget af plantebøffer og andre vegetabilske køderstatninger blandt Coops kunder. Det skriver Børsen på baggrund af tal fra Coop Analyse.
- Vi ser et begyndende fald i kødsalget, som ikke er årstidsbestemt. Især salget af rødt kød er påvirket. Samtidig ser vi en kæmpe efterspørgsel efter vegi-varer. Folk bliver ikke veganere fra den ene dag til den anden, men almindelige familier vil gerne prøve de veganske varer, og vores generelle råd til leverandørerne er, at de bør pejle sig ind på den efterspørgsel, siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Salling Group, til Børsen.
Udviklingen mærkes ikke kun i detailhandlen, men også i foodservice, hvor blandt andre Løgismose Meyers tilbyder et kødløst frokosttilbud til virksomhedskunderne.
Læs også: Den grønne tsunami rammer detailhandlen for fuld kraft
Læs også: Dagrofa vil udstyre Meny-medarbejdere med klimakørekort