Rekordfå butikker står tomme

Forbrugere 26. feb 2018 -
This describes the image
Foto: Semco Balcerski
Skrevet af: Søren Tougaard

Ved indgangen til 2018 er der igen blevet længere mellem tomme butikslokaler. Ved begyndelsen af januar kvartal lå 5,4 pct. af landets knap 12,6 mio. kvm. butikslokaler øde hen – det var et fald på 0,3 pct. fra fjerde kvartal 2017, viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk, som er mæglernes fælles portal og landets største platform for erhvervslokaler.

”Med 5,4 procent tomme butikker tangerer vi niveauet fra april 2017, og vi skal helt tilbage til midten af 2011 for at finde færre tomme butikslokaler. Tomgangen toppede i sidste kvartal af 2015, og siden er andelen af ledige forretningslokaler skrumpet kvartal for kvartal. I tredje og fjerde kvartal af 2017 steg tomgangen så en smule trods opsvinget, men nu følger detailhandlen tilsyneladende igen den positive tendens siden 2015,” siger Mette D. Dehn, presseansvarlig i Ejendomstorvet.dk, i en pressemeddelelse.

Nye spisesteder vinder frem
Også Stig Plon Kjeldsen, analysechef i den landsdækkende Nybolig Erhverv-kæde, mener, at detailhandlen igen følger tendensen med faldende tomgang.

”For det første vinder spisesteder, cafeer og lignende frem på grund af danskernes voksende gå-ud-kultur. Tivoli har f.eks åbnet sin Food Hall, og Vapiano-kæden (restaurant, red.) har etableret sig i Danmark og søger lokaler. For det andet fornemmer vi, at mange iværksættere igen har lyst til at etablere sig med f.eks. cafeer, børnetøj eller møbler. For det tredje ser vi i de største byer, at både danske og udenlandske kæder i et vist omfang er interesseret i at udvide; i hovedstaden og Aarhus er udviklingen underbygget af øget turisme.”

Stig Plon Kjeldsen tilføjer, at selv om nethandel har udfordret store dele af detailhandlen, så giver det stigende privatforbrug også plads til ekstra omsætning i de fysiske butikker. Særligt i byer med befolkningsvækst registrerer Nybolig Erhverv fremgang.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?