Over halvdelen af danskerne ønsker madspildsprodukter på hylderne
Kampen mod madspild er ved at blive big business – godt, for der er også skabt et marked for det. Forbrugere er klar.
Supper og pastasaucer, som er fremstillet af "grimme" overskudstomater fra gartnerier. Brødchips, som er lavet ud af daggammelt brød fra bagerierne. Frugtbarer, der er fremstillet af andensorterings frugt.
"Grimme" tomater og "skæve" agurker. Ketchup, som er lavet af overmodne tomater. Æblejuice, presset af æbler fra danskernes haver.
En undersøgelse fra Epinion for Stop Spild Af Mad med støtte fra Tuborgfondet viser, at 55 pct. af danskerne faktisk vil fortrække fødevareprodukter, hvor produktet bidrager til mindre madspild – fremfor at købe et tilsvarende produkt, som ikke gør.
De tre vigtigste årsager er, at:
1. danskerne vil støtte, at producenten gør en aktiv indsats mod madspild (53 pct.)
2. det vil være en nem måde personligt at bidrage til mindre madspild (43 pct.)
3. det vil være en nem måde personligt at bidrage til større omtanke for verdens ressourcer (34 pct.)
Ifølge undersøgelsen er det især kvinder og yngre danskere i alderen 18-34 år, som har interesse for fødevareprodukter, som tydeligt modarbejder madspild.
Sådanne "madspildsprodukter" vil kunne øge indtjeningen i fødevareklyngen, idet flere fødevareproducenter anvender overskudsprodukter, som ellers ville blive kasseret – og dermed bidrage til forankring af en cirkulær omstilling i samfundet.
Og cirkulær økonomi er netop noget, vores nuværende regering har stort fokus på – især når det handler om regeringens klimamål om 70 pct. Co2-reduktion inden 2030.
Samtidigt vil de gøre det nemmere for forbrugere – som ifølge Miljø- og Fødevareministeriet er fødevareværdi-kædens største madspildere – at træffe nemme, aktive valg og bidrage til mindre madspild.
370 tons “grimme” grøntsager reddet
Ifølge Nordisk Ministerråds rapport "Food losses and waste in primary production" udgør det estimerede årlige spild af grøntsager i dansk primærproduktion 33.000 tons – grøntsager, man faktisk kan sætte i produktion og sælge.
Stop Spild Af Mad står sammen med Danmarks største tomatproducent Alfred Pedersen & Søn og i samarbejde med Gartneriet Østervang Sjælland, salgsorganisationerne Gasa Odense og Gasa Nord Grønt samt detailkæderne Rema 1000 Salling Group bag et landsdækkende initiativ og erhvervspartnerskab, som arbejder mod at reducere madspild.
Faktisk har danskerne reddet 370 tons "grimme" grøntsager fra madspildsdøden de seneste to år, viser en nylig opgørelse fra gartneriet Alfred Pedersen & Søn.
I sommeren 2018 tog det fart. Der var der en stor overproduktion af tomater på grund af ualmindeligt varmt vejr. Siden har både Rema 1000, Føtex og Bilka solgt overskudstomater, de for skæve agurker og "grimme" pebre. Disse blev solgt i bakker samt som "madspildsketchup" fremstillet af overskudstomater.
For hver solgt enhed modtager Stop Spild Af Mad en donation til at fortsætte foreningens arbejde mod madspild. Produkterne sælges til en reduceret pris i forhold til førsteklasses produkter – og det går som varmt brød.
Der er stort potentiale i sådanne madspildsprodukter og de kan hjælpe forbrugeren med at mindske madspild på den lettest tænkelige måde - forbrugeren skal bare spise maden op.