Organisationer siger nej tak til ja tak til reklamer-ordning
Tab af arbejdspladser, dyrere markedsføring for de mindre butikker og lukning af lokaler aviser vil være blandt følgerne af en "ja tak til reklamer"-ordning.
Det mener en lang række organisationer, der nu har sendt et brev til erhvervsminister Simon Kollerup.
Erhvervsministeren har tidligere sagt, at regeringen vil undersøge konsekvenser og muligheder af en ja tak-ordning af hensyn til miljøet. Blandt andet skal det undersøges i EU, hvorvidt en sådan ordning kan gennemføres med hjemmel i miljøgarantien.
Læs også: Erhvervsminister overvejer ja tak til reklamer-ordning
”Vi er medunderskrivere på brevet, fordi vi kan se en lang række ulemper ved en ”ja tak”-ordning. For eksempel vil ordningen ramme detailhandlen, lige som distributionspriserne med stor sandsynlighed vil stige markant. Det vil ramme bredt og betyde tab af arbejdspladser. Vurderingen er, at det samlede tab af arbejdspladser fra trykkerier, distributører, omdelere og lokale nyhedsredaktører vil være i tusindvis. Det er absolut ikke det, som erhvervslivet i landdistrikterne har brug for i denne corona-krisetid,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.
Organisationen har skrevet under på brevet sammen med Landdistrikternes Fællesråd, Danske Medier, Kreakom, HK Privat, Grakom, ISOBRO, AOF, FOF, DSK, Fora, Dansk Detail, LOF, Dansk Ejendomsmæglerforening, DOF og Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder.
Læs også: Færre forbrugere vælger tilbudsaviser via nej tak+
Halvdelen af de danske husstande siger med et mærkat på postkassen nej tak til reklamer. En del af dem, godt en halv mio., vælger dog via nej tak+ at sige ja til et mindre udvalg af tilbudssaviserne.
Men mens andelen, der siger nej tak til hele stakken, har ligget nogenlunde stabilt på omkring 50 pct. de seneste par år, er gruppen af nej tak+ faldet med lidt under 5 procentpoint på to år. Det viser den seneste årsrapport fra børsnoterede North Media, der ejer tilbudsavisdistributøren FK Distribution.