Onlinesupermarkeder er klar til alderstjek ved tobakssalg

Forbrugere 15. okt 2019 -
This describes the image
Rema skjuler tobakken og regeringen skærper krav til ehandel Screendump fra Rema.dk: Tobakken er "skjult" på websitet

Mere end en gang er fysiske butikker taget i at sælge alkohol og tobak til unge, der ifølge loven ikke må købe varerne - og uden, at de har skullet vise ID.

Men hvad med onlinesupermarkederne, der også sælger tobak?

Som en del af regeringens udspil til en ny tobakslov er et krav om, at "også forhandlere, der sælger tobak eller e-cigaretter over nettet, skal kontrollere alderen hos deres kunder effektivt".

Dansk Handelsblad har spurgt de tre største onlinesupermarkeder, Nemlig.com, Rema 1000/Vigo og Coop.dk MAD, hvordan de forholder sig til den opgave.

På Rema 1000's webshop er tobakken skjult, og kunderne mødes af et skilt om, at man skal være 18 år for at købe tobak.

Kommunikationschef Jonas Schrøder siger, at man, når man opretter sig som kunde eller indkøber online, bliver bedt om at oplyse og bekræfte alder.

- Man kan ikke tilføje tobak til kurven, hvis man er under 18 år, og Vigo-indkøberen, der efterfølgende handler for kunden, skal også have den lovpligtige alder, siger Jonas Schrøder.

Synlig tobak på nemlig.com

På Coop.dk Mad er tobakken, efter Dansk Handelsblads henvendelse, blevet skjult, så kunderne også her, i stedet for billedet af en pakke cigaretter, mødes af et skilt med aldersbegrænsningen.

- Det er et krav, at du er 18 år, når du handler på Coop.dk Mad, og når en kunde opretter sig, skal han eller hun acceptere, at vedkommende er 18 år. Derefter har vi ikke nogen ”hård” kontrol af kundernes alder, siger Morten Viktor, der er kommerciel direktør for Coops onlinesupermarked.

- Men vi er på vej med en ny funktionalitet, hvor du aktivt skal angive din alder ved køb af eksempelvis tobak, siger Morten Victor.

På Nemlig.com er de enkelte tobakspakker afbilledet, og kunden får først besked om aldersbegrænsningen, når varen er puttet i den virtuelle kurv.

Onlinesupermarkedet har ikke ønsket at svare Dansk Handelsblad denne gang, men henviser til et tidligere svar fra Jack Enevoldsen, kategoridirektør i Nemlig.com, til Dansk Handelsblad.

Det lød:

- I Nemlig.com har vi ikke oplevet, at salg af cigaretter foregår til børn og unge. Vores alderskontrol fungerer tilfredsstillende, ligesom de fleste transaktioner foregår med Dankort, som kun udstedes til personer over 18 år.

- Vi ser generelt en faldende andel i salget af cigaretter, og vi har en intern politik om ikke at promovere cigaretter til vores kunder, og derfor har vi ikke konkrete planer om at indføre yderligere kontrol.

Opdateret 10. nov 2020