Online-markedet har stadig plads til iværksætterne

Forbrugere 21. okt 2019 -
This describes the image
FDIH ehandelskonference Wupti FOTO: VINEA MEDIA/FDIH

Kontrasten til det blok-opdelte dagligvaremarked, hvor kapitalstyrke er alfa og omega, kunne dårligt være større: Flittige iværksættertyper med flere gode ideer end penge på lommen kan også her i 2019 have held til at lande en egentlig forretning i et meget fragmenteret dansk ehandels-marked.

I modsætning til andre lande i Europa eller USA, hvor giganten Amazon sidder tungt på markedsandele større end Salling Groups på dagligvarer herhjemme, er der ingen enkeltaktører med tocifrede markedsandele - og forsøg på at etablere samlende markedspladser som Sallings Wupti er slået fejl.

Iværksætternes centrale rolle i dansk e-handel blev igen understreget på sidste uges e-handelskongres arrangeret af brancheorganisationen FDIH, hvor en god times tid på hovedscenen var afsat til et par friske eksempelhistorier - plus et ventureselskab, der har specialiseret sig i flere former for "fødselshjælp" til startups med gode e-handelsideer.

Stifter og adm. direktør i Blazar Capital, Christian Arnstedt, lagde absolut ikke skjul på sin opfattelse af, at årlige vækstrater på omkring 15 pct. kun er begyndelsen.

- E-commerce er noget af det største, vi har set siden den anden industrielle revolution. For 15 år siden var det næsten ingenting - noget småtteri. Der var ikke mange, der handlede på nettet. I dag udgør det 15 pct. af al varehandel til forbrugere i den vestlige verden, og man regner med, at indenfor de næste 15 år bliver det tre gange større. Flytningen af forbrugsmønstre, som vi ser nu, er aldrig nogensinde set før i verdenshistorien. Så vi rider på den største tidevandsbølge, der har været i historien, sagde han.

Eksport løfter e-omsætning

To hold unge iværksættere i henholdsvis Trendhim og Shaping new tomorrow - som vil være kendt af mange fra tv-programmet Løvens Hule - havde inden da taget scenen med imponerende historier om dedikerede satsninger på en forretningsidé, hvor de tydeligvis lærte hen ad vejen.

Begge satser på mode for mænd, og begge havde på få år rundet de 100 mio. kr. i omsætning ved ikke at være bange for at indtage andre markeder end det danske. Trendhim handler nu med kunder i hele 27 lande.

Trods vækstbølgen i e-handlen er der dog tydeligvis ingen gratis omgange, hvis man skal nå så langt. Som Kasper Ulrich, adm. direktør i Shaping new tomorrow, udtrykte det:

- Vi tror på, at dem, der får succes i stort set alle brancher, er dem, der formår at rejse sig op igen flest gange, og dem, der formår at have hjernen med og lære af sine fejl hver gang.

Opdateret 10. nov 2020