Øl uden procenter stiger fortsat i popularitet
-
En stigning på 11,5 procent er en realitet for salget af alkoholfrie øl.
En øl behøver ikke være fyldt op med berusende procenter, hvis man tager udgangspunkt i tallene. Alkoholfrie øl fortsætter nemlig sin stigning i popularitet. Det viser tal fra Bryggeriforeningen.
Helt konkret blev der i 2023 skænket 8,3 millioner liter alkoholfri øl, hvilket svarer til en stigning på 11,5 procent fra 2022. Tallene indikerer ligeledes en firedobling på 10 år.
Den fortsatte stigning skyldes flere ting ifølge Bryggeriforeningen, men en af dem er det store udvalg, der kun er blevet større. Bryggeriforeningens medlemmer dækker nu 68 forskellige alkoholfrie øl, der rummer alt fra pilsner til IPA og syrlige øl. En stout er dog ikke mulig at få uden procenter endnu.
Men udvalget er ikke alene den eneste grund. Der er flere aspekter.
- Succesen for alkoholfri øl har primært to årsager. Dels er bryggerierne blevet bedre til at brygge alkoholfri øl, som er en nydelse at drikke. Dels rammer den alkoholfri øl perfekt ned en trend, hvor det gælder om at være sund uden at gå på kompromis med kvaliteten, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.
Forbrugerne er dog stadig ikke vilde med at drikke de alkoholfrie øl i fuld offentlighed. Ifølge bryggeriforeningen blev 87 procent af øllene købt i butikkerne for derefter at blive nydt i hjemmene, mens 13 procent blev skænket på barer og restauranter.