Økologisalget i markant fremgang
-
I tredje kvartal er salget af økologi steget med 13,6 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, viser nye tal fra analysevirksomheden Kauza.
Efter nogle år med stagnation har salget af økologiske fødevarer nu for alvor ramt vækstsporet. I årets tredje kvartal er salget af økologi steget med 13,6 procent målt i værdi sammenlignet med sidste år, viser nye tal fra analysevirksomheden Kauza.
I alt er i salget af økologi i årets første tre kvartaler steget med otte pct. sammenlignet med sidste år. Hvis den vækst fortsætter som hidtil i år vil det økologiske salg stige fra 15,5 mia. kr. i 2023 til 16,7 mia. kr. i år, oplyser Økologisk Landsforening.
- Vi så i første halvår at 2024, hvordan økologien stille og roligt kom tilbage på sporet, og nu ser vi det her store hop. Vi hæfter os ved, at økologien stiger mere end det samlede salg i dagligvarehandlen. Det fortæller os, at stigningen er et udtryk for mere appetit på økologi end på et generelt øget forbrug. Det er virkelig glædeligt for os, der arbejder med at sikre økologisk vækst, at forbrugerne nu køber økologi i større mængder, siger markedschef i Økologisk Landsforening Carsten Ahrenfeldt.
Ifølge de nye tal fra Kauza køber forbrugerne økologi oftere end tidligere, de handler flere økologiske varer per tur og bruger flere penge på økologi per gang. I alt er mængden af solgt økologi steget med 5,9 pct., hvilket underbygger, at stigningen har rod i mere end prisstigninger.
Carsten Ahrenfeldt peger på flere faktorer som årsag til stigningen.
- Inflationen er faldet til ro, forbrugertilliden er bedret og renteudviklingen er under kontrol. Det er alt sammen med til at flytte forbrugernes vaner i en mere økologisk retning, siger han.
Lang vej til 2030-mål
Trods de positive økologiske takter, der nu sikrer vækstrater, som kendetegnede markedet før corona og inflation, er der fortsat lang vej til opfyldelse af regeringens målsætning om, at fordoble økologien i 2030, påpeger Økologisk Landsforening.
I tredje kvartal af 2024 er den økologiske markedsandel på 13,3 pct.
- Økologi er udpeget af regeringen som et vigtigt klimavirkemiddel, og vi ved, at økologi er godt for drikkevand, natur, biodiversitet og dyrevelfærd. Derfor går det også alt for langsomt med at få økologiprocenten op. Senest har tal fra Danmarks Statistik vist, at det økologiske areal er faldet en smule.
- Vi mener, at økologi skal være norm fremfor niche, og der er brug for, at politikerne allokerer flere midler til at fremme økologi. Et godt sted at starte er at sænke momsen på økologi for på den måde at øge efterspørgslen og dermed gøre det mere attraktivt for producenterne at lægge om til økologi, siger Carsten Ahrenfeldt.