Nyt partnerskab skal sætte bælgfrugten på menukortet hos danskerne
-
Hvad er en bælgfrugt? Det skal et nyt partnerskab være med til at belyse, så danskerne kan oppe deres forbrug af de grønne proteiner.
Flere danskere skal spise flere bælgfrugter. Det er det overordnede budskab i et nyt partnerskab mellem Tænketanken Frej og Lidl.
Partnerskabet skal fremme bælgfrugtens helbredsmæssige og klimavenlige aspekter, så danskerne kan skære en anelese ned på kødet. De grønne proteiner skal primært på menukortet, fordi vi i dag ikke spiser nok. De anbefalede 100 gram falder lidt til jorden med danskernes vaner, der ligger på 2-3 gram om dagen.
Partnerskabet består i et sekretariat, der skal fremme salg og forbrug af bælgfrugten, som vil mødes 4-5 gange årligt for løbende at lave indsatser målrettet det overordnede mål. Flere skal vælge bælgfrugten.
Og den strategi er der en plan for.
"Én af årsagerne til, at vi ikke bare sådan lige udskifter kød med bælgfrugter fra den ene dag til den anden, handler i høj grad om, hvordan vi taler om og markedsfører bælgfrugterne. Vi skal derfor udvikle et fælles sprog, som inspirerer og skaber begejstring omkring, hvad disse fødevarer kan give os. For eksempel inspiration til anvendelse i selve købssituationen, så forbrugerne begynder at kaste dem i kurven,” forklarer Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter.
Det fælles sprog skal udvikles sammen. I sekretariatet sidder Tænketanken Frej med en styregruppe bestående af Claus Krogh fra Lidl, Jens Madsen, Salgsdirektør hos Dava Foods, Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter, Bente Kramer Møller fra Aarhus Kommune og Malte Sejer Enger Sørensen fra ISS.
Det er ikke første gang Lidl laver kampagne for bælgfrugten. Kampagnen ”Bælg mig” har også været på tegnebrættet, ligesom Fødevarestyrelsen også tidligere har lavet kampagne for frugten, der rummer blandt andet linser og bønner, med kampagnen ”Hvad fuck er en bælgfrugt?”.
De konkrete tiltag, sekretariatet vil iværksætte, er blandt andet nudging, brugerundersøgelser og diverse aktiviteter. Her er Lidl klar til at gå forrest.
”Som en af initiativtagerne på partnerskabet har vi hos Lidl et ansvar for at gå foran. Det betyder, at vi udover at sætte nogle ambitiøse interne mål vil bidrage til at samle viden til partnerskabet. Derfor ser vi det som en stor styrke, at vi kan være med til undersøge de konkrete forbrugsmønstre, som påvirker, om danskerne til- eller fravælger bælgfrugter på indkøbsturen,” forklarer Claus Krogh, Head of Communication og CSR hos Lidl.
Efter lanceringen vil øvrige virksomheder have mulighed for at indgå i samarbejdet.