Ny uddannelse nytænker dekoratørfaget
Der er blevet uddannet dekoratører i Svendborg siden slutningen af 1960’erne - nu er det tid til nytænkning. Med en ny ét-årig kursusuddannelse, hvor kreativitet og digitalisering er i højsædet, vil teamkoordinator på Dekoratørskolen, Carina Poomkong Egemose, og visual merchandising facilitator, Käte Hansen, forsøge at opfylde nye behov i retailbranchen.
- ’Creative Visual Merchandising’ kombinerer det klassiske dekoratørfag med kreative og digitale kompetencer, der baner vejen for fremtidens detailhandel. Eleverne lærer at skabe et helstøbt og ensartet visuelt udtryk på tværs af offline- og onlinekanaler, samtidig med at de opbygger en stærk forståelse for innovation, salg og omsætning. En Creative Visual Merchandiser kan derfor både udtænke idéer og gøre dem til virkelighed, hvilket er en efterspurgt kompetence i det moderne danske erhvervsliv, forklarer Carina Poomkong Egemose.
Fysisk og virtuel merchandising
Uddannelsen skal både lære dekoratør-eleverne om butikkens fysiske rum, men i høj grad også om online-verdenen med websites, webshops og sociale medier.
Ifølge Carina Poomkong Egemose og Käte Hansen er online-delen af visual merchandising nemlig en lige så vigtig del af salget i dag. Derfor skal eleverne på Creative Visual Merchandising lære at udfordre omgivelserne visuelt og fokusere på hele kreative universer, der kan skabe sammenhæng mellem den fysiske butik og online.
Begrebet er også kendt som ’cross-channel’, der handler om at koordinere de mange forskellige salgskanaler, sætte kunden i centrum og levere indhold, der er relevant for kunden. En Creative Visual Merchandiser vil have forståelse for samspillet og skabe en visuel rød tråd ved styling af produkter i både den fysiske butik og online.
- Detailbranchen oplever i dag, at det kan være svært at fange forbrugernes opmærksomhed – ikke bare i de fysiske butikker, men også online på webshops og sociale medier. Men sådan behøver det ikke at være. Vi vil med den nye 1-årige uddannelse på Dekoratørskolen i Svendborg fremme salget ved at give butiksoplevelsen et kreativt spark bagi og skabe mere synergi mellem offline og online universer. Det er dét, vi vil med den her uddannelse’, siger Carina Poomkong Egemose og Käte Hansen.
Uddannelsen starter op 15. august 2016 på Dekoratørskolen i Svendborg, der er en del af Svendborg Erhvervsskole.