Ny kampagne: Sådan undgår du corona-konflikter i butikken
-
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i detailbranchen, BFA Handel, har lanceret en kampagne, der skal sikre et godt arbejdsmiljø med corona-restriktioner
Ikke alle er lige enige i, hvordan vi i Danmark skal håndtere corona-pandemien. Der vil derfor også være kunder i butikkerne, der ikke synes, at et mundbind er nødvendigt.
En kunde vil måske synes, at en anden kommer for tæt på, og nogle vil måske savne mundbind hos personalet.
Men hvordan forebygger man som leder og medarbejdere bedst, at der ikke opstår konflikter i butikkerne.
Det har Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i detailbranchen, BFA Handel, et bud på i en ny kampagne, der i første omgang består af tre små animerede film.
BFA Handel opfordrer til, at medarbejderne inddrages i planlægningen af de konkrete tiltag, der skal sikre at kravet om mundbind eller ønsker vedr. brug af håndsprit eller afstand i butikkerne overholdes uden at der opstår konflikter med kunderne.
Medarbejderne har ofte indblik i, hvad der fungerer godt i praksis.
Gode råd fra BFA Handel:
Hav en åben dialog:
Tal åbent om problemer og usikkerhed når I skal henvende jer til kunderne om brug af mundbind. Hvordan håndterer vi kunder, der ikke vil følge butikkens frivillige anbefalinger? Hvad gør vi fx, hvis butikken ønsker, at en kunde skal bruge håndsprit eller holde afstand?
Gå systematisk frem:
Overvej fx: Hvem skal gøre hvad? Skal alle fx påtale brud på reglerne? Eller er det en opgave for ledere eller udvalgte, erfarne medarbejdere?
Få et fælles ejerskab:
Bring alles viden i spil, del erfaringer og gode ideer til løsninger.
Husk at informere:
Det er vigtigt, at alle føler sig godt informerede og får den viden, de har brug for. Det kan ske gennem opslag, e-mails og interne nyhedsbreve, ved personalemøder osv. Det er en god ide at give medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål og være åben over for deres input.