Nethandlen med dagligvarer præsterer igen salgsfremgang

Forbrugere 31. jan 2024 -
This describes the image
Foto: RetNemt
  • I de første 11 måneder af 2023 lå e-handlen med dagligvarer næsten 2,5 pct. over året før.   

Skrevet af: Søren Tougaard

Under de to år med corona sprang danskerne til tasterne og bestilte dagligvarer på nettet som aldrig før. I 2022 oplevede branchen dog et voldsomt dyk på ca. 19 pct. viser værdiindekstal fra Danmarks Statistik. 

Det bratte fald i 2022 blev sidste år afløst af stærkt forbedret salgstal i 2023.

En særkørsel, som Danmarks Statistik har udarbejdet for Dagligvarehandlen, viser, at væksten i branchen i de 11 første måneder nåede op på 2,4 pct. i forhold til samme periode året før. I samme periode er prisstigningerne på dagligvarer aftaget voldsomt fra ca. 12-13 pct. ved årets begyndelse til blot omkring 2,2 pct.

Igennem hele 2023 har branchens vækstkurve støt udviklet sig positivt set i forhold til 2022 og fra september ligger salget over indeks 100.

Bag tallene gemmer sig blandt andet Danmarks største nethandler med dagligvarer, Nemlig.com, men også måltidskasser som f.eks. Aarstiderne og Retnemt. Derimod er budtjenesten Wolt ikke være med i opgørelsen fra Danmarks Statistik over netbutikker med dagligvarer.

Netop Nemlig.com har netop præsenteret årsregnskab for 2022/23, der løb til udgangen af juli.

Her gik toplinjen en anelse frem med 34 mio. kr., så onlinesupermarkedets omsætning lige sneg sig over 2,5 mia. kr. Omvendt led selskabet et nyt rekordtab på 195 mio. kr.

  

 

 

 

Opdateret 31. jan 2024