Missionen fortsætter: Nyt millionminus bremser ikke Too Good To Go

Forbrugere 5. jun 2020 -
This describes the image
Foto: Too Good To Go

Den danskstiftede madspildsapp Too Good To Go kommer ud af 2019 med et driftsunderskud på 51 mio. kr. og et negativt resultat på næsten 49 mio. kr.

Virksomhedens app giver forbrugere mulighed for at købe overskudsmad, som ellers ville blive smidt ud af alt fra restauranter til dagligvareforretninger. Der er dog ikke tale om en guldrandet forretning.

Af årsregnskabet for 2019 fremgår det, at virksomheden - eller den socialt orienterede organisation om man vil - siden 2017 henholdsvis har haft et samlet underskud på 99 mio. kr. og et samlet driftsresultat på minus 103 mio. kr.

Underskud ikke et problem

Til at dække årets underskud har virksomheden fået tilført 55 mio. kr. fra holdingselskabet af samme navn. Tilskuddet betyder, at Too Good To Go på trods af underskuddet kan opjustere egenkapitalen fra 16,5 mio. kr. i 2018 til næsten 23 mio. kr. i 2019. Pengestrømmene for 2019 lyder desuden på 75 mio. kr. ved udgangen af 2019.

Det relativt store underskud er dog, ifølge ledelsesberetningen, et resultat af Too Good To Go's ekspansive politik, hvor virksomheden løbende både forsøger at brede sit virke ud til flere lande og udvide allerede eksisterende engagementer.

- Antallet af reddede måltider steg næsten med en faktor 3 fra 2018 til 2019 - og ved udgangen af 2019 reddede vi tæt på 100.000 måltider om dagen (...) Ved starten af 2019 var appen 'live' i ni lande - Belgien, Schweiz, Tyskland, Danmark, Spanien, Frankrig, Norge, Holland og Storbritannien. I løbet af 2019 har vi udvidet vores aktiviteter i disse lande, mens vi derudover har lanceret appen i Italien, Polen, Portugal og Østrig, lyder det i ledelsesberetningen.

Flere markeder i 2020

Virksomheden har tidligere meldt ud, at USA er næste stop for Too Good To Go - blandt andet. Forventningen for 2020 er derfor, at den ikke nærmere oplyste omsætning skal fordobles ligesom antallet af måltider, som IKKE ender i skraldespanden.

- Vi forventer at lancere appen i Sverige i første halvår af 2020, mens vi forventer, at påbegynde vores aktiviteter i USA i efteråret 2020. Samtidig vil vi fortsætte vores investeringer i de eksisterende europæiske markeder, lyder det i ledelsesberetningen, hvor Too Good To Go forsøger at imødegå eventuelle bekymringer om det finansielle grundlag:

- For at understøtte den fortsatte vækst og lanceringen i USA vil vi fortsætte med at øge investeringerne i både marketing og ansatte. Af samme grund forventer vi, at underskuddet for 2020 kommer til at overstige underskuddet for 2019. Vi har de nødvendige midler til at understøtte de planlagte aktiviteter.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?