Mejeriprodukter skal dække kundernes individuelle behov
Når der skal mejeriprodukter med hjem i indkøbsposen, står der ofte ikke bare mælk eller yoghurt på indkøbssedlen. Der kan stå minimælk, Urmælk eller måske laktosefri yoghurt. Tilsvarende er der flere muligheder både når det gælder ost og smør.
- Mejerikategorien er vokset, og forbrugerne stiller i dag mere specifi kke krav, når de står i mejeriafdelingen i supermarkedet. Det skyldes blandt andet, at vi i dag går betydeligt mere op i, hvad vi spiser, siger Katrine Langvad, konsulent i Landbrug & Fødevarers Afdeling for Handel, Marked & Ernæring.
Blandt de forskellige trends, der afspejler sig i mejerikøleren, er ifølge Katrine Langvad ønsket om gennemsigtighed og viden om, hvor produkterne kommer fra. Krav til dyre-velfærd og råvarekvalitet, der eksempelvis får mange til at købe økologi, og så er der hele ”fri for”-trenden, hvor forbrugeren efterspørger alt fra glutenfri eller laktosefri produkter til fødevarer der er fri for GMO.
Mejeriprodukterne er i dag også blevet en del af selviscenesættelsen, da billedet af et glas med laktosefri mælk, en skål med skyr eller en specialost fra et lille lokalt mejeri sender forskellige signaler på de sociale medier som eksempelvis Snapchat eller Instagram. Fælles for dem er, at de viser en øget bevidsthed om mad, og hvad fødevarer gør ved os.
Nye muligheder i mejeriafdelingen
- Forbrugernes differentierede behov er blandt andet smittet af på drikkemælken, der i dag findes i mange forskellige varianter. Der er alt fra den helt konventionelle og billigste daggamle mælk fra Arla til Urmælken, der har en lidt anden proteinsammensætning, den laktosefrie og den økologiske. Der er også mælken fra et af de mindre lokale mejerier og den fra Jersey-koen. Mejerikategorien er også der, hvor mange vegetarer og flexitarianere får dækket deres behov for protein, siger Katrine Langvad.
En lille gruppe vælger dog helt kategorien fra og skifter den ud med plantebaserede drikke som hvededrik, mandeldrik eller soyadrik.
Kategorien af mejeriprodukter har fået en helt andet betydning, når vi køber ind, og det skaber nye muligheder i mejeriafdelingen. Det er også en af årsagerne til, at Landbrug & Fødevarer sidste år introducerede Mejeriprisen, der supplerer Slagter- og Frugt- og Grøntprisen. Priserne uddeles inden for dagligvarehandlen.