Må påskehandlen være med dig
Denne udgave af Dansk Handelsblad er den sidste før en kort påskepause - mens der bliver handlet igennem ude i landets dagligvarebutikker.
Påsken er salgsmæssigt et af årets traditionelle højdepunkter og selve årsagen til, at det ikke giver megen mening at sammenligne omsætning i marts og april fra år til år, når påsken hele tiden flytter fra den ene til den anden af de to forårsmåneder.
Friske omsætningstal fra den svenske markedsleder, ICA, viser, at marts måned tilsyneladende blev noget af en salgsmæssig nedtur. Hvor ICAs kæder sædvanligvis vokser stabilt med 2, 3 eller 4 pct. i forhold til samme måned året før, var der minustal over hele linjen i marts.
Men det bliver der garanteret rettet op på her i april.
Påsken er sammen med julen en af de mest madspildstunge perioder, dels fordi det stadig er tid til at samle familien Danmark til store frokoster, hvor der helst ikke skal mangle noget - og dels fordi de store dagligvareformater skal være toptunede hele vejen frem til sent onsdag aften - for så at lukke helt ned skærtorsdag og langfredag.
Det er ikke så mange uger siden, at madspildspioneren Selina Juul, der i den grad har drevet kampen mod madspild her i landet, kom med gode råd til, hvordan man kan nedbringe påskespildet.
Men heller ikke i år kan det undgås, at der i butikkerne bliver noget tilovers. Og så må vi håbe på, at overskuddet kommer nogen til gavn - at der efterhånden er så mange aftaler mellem kæder, enkeltbutikker og modtager-NGO’er, at det egentlige spild bliver så lille som muligt.
Påsken er også en af de sæsoner, hvor de mindre besøgte butikker kan notere sig et af årets højdepunkter, fordi de i hele fire dage slipper for konkurrencen fra nogle af de stærkeste konkurrenter.
Med tiden er det formentlig gået op for en del danskere, at ikke alle påskeindkøb behøver at være klaret senest onsdag før helligdagene, fordi der faktisk også er rigtig mange dagligvarebutikker, der må holde åbent i helligdagene.
Men budskabet kan uden tvivl nå længere ud endnu.
Og selv om vi her på redaktionen grundlæggende holder os fra at favorisere nogen af markedets forskellige grupperinger, vil jeg alligevel sende et ønske ud om, at det må gå de små særligt godt i påsken i år. Mange af dem kan have behov for al den opbakning, de kan få.
Vi ved, at kort tid efter påske starter dagligvarehandlens regnskabssæson for alvor. Indtil videre er det kun Løvbjerg og Rema 1000, der har lagt tal frem for 2018, men skal man dømme alene ud fra dem, kunne det ligne et år, der ikke var så ringe endda, når man ser på konkurrencesituationen.
Om det er rigtigt, vil efterhånden vise sig, når de helt tunge drenge som Salling Group og Coop Danmark offentliggør deres årsrapporter. Og så bliver det spændende at se, hvor langt Dagrofa-koncernen er kommet mod en genopretning.
Det bliver vi alt sammen noget klogere på, når vi er tilbage efter påske. Tirsdag 23. april kommer vores nyhedsbrev igen, mens den trykte avis udkommer fredag 26. april.
God påske!