Lokale producenter går egne veje

Forbrugere 22. maj 2017 -
This describes the image
Foto: Sydvestjyske Smagsoplevelser
Skrevet af: Henrik Denman

Interessen for lokale fødevarer vokser over hele landet. Indtil videre har lokale producenter primært haft to salgskanaler – enten egne butikker eller de store dagligvarekæder. Den nye online handelsplatform smagdanmark.com giver lokale producenter en markedsplads, hvor de kan forhandle deres produkter direkte med kunder i hele landet. Muligheden for at sælge mere online vil øges betragteligt, når smagdanmark.com indgår et samarbejde med FødevareDanmark, som organiserer små og mellemstore fødevarevirksomheder.

Nye muligheder

Formanden for Smagen af- Danmark, der har etableret online handelsplatformen smag-danmark.com, er Laurids Siig Christensen.

Han siger, at små og mellemstore fødevareproducenter kan se store muligheder i at sælge deres produkter online – af flere grunde.

– Mange af de små fødevareproducenter kan ikke konkurrere på prisen, men de kan kon-kurrere på nogle andre parametre. Det kan være kvalitet i produktet eller dyrevelfærd, som man vælger at markedsføre sig på. Det kan man gøre i forhold til forbrugeren. Det er meget svært at gøre via en dagligvarekæde og at få forbrugerne til at betale mere for varerne i en dagligvarekæde, fordi budskabet går tabt i dagligvarekædens egen markedsføring. Der er nogle andre markedsføringsmuligheder ved at rette markedsføringen direkte mod for-brugeren.

En anden ting er den lokale identitet, hvor man kan fortælle, at det f.eks. er pro-dukter fra de små øer eller fra marsklandet eller produkter fra Læsø. Man kan give den lokale identitet til mange forskellige produkter, som bliver markedsført på en fælles platform.

– Det tredje er logistikken, hvor vi er ved at etablere et nyt samarbejde, som gør logistikken meget billigere og gør det konkurrencedygtigt at kunne producere og levere til private kunder i hele Danmark. Når producenten sælger direkte til kunden, er der en avance, som producenten kan gøre godt med, siger Laurids Siig Christensen.

Salg online

Producenten eller en gruppe producenter kan i det nye onlinesamarbejde tage imod ordrer fra en forbruger, og ordren bliver derpå afhentet af en distributionsbil, der afleverer pakken til en af landets mange specialbutikker eller gårdbutikker. Når forbrugeren bestiller sine varer, fortæller hun, at varerne skal leveres gennem en bestemt specialbutik eller gårdbutik. Man har så lokale aftaler med butikkerne om, at kunderne selv kommer for at hente varerne.

Opdateret 10. nov 2020