Kylling vinder over svinekød

Forbrugere 27. apr 2016 -
||| Kyllingekødet haler ind på svinekødet, der dog stadig fører på markedet. Illustration: Ulrik Samsøe Figen|Coop har testet betalingsløsninger i tre udvalgte butikker på Sjælland. Foto: John Ehbrecht.|Claus Juel-Jensen, tidligere chef for Netto Internation

Koteletter og flæskesteg er ikke længere så populært på danskernes aftenmenu, som det var for bare tre år siden. Til gengæld spiser danske forbrugere mere kød fra fjerkræ. Det viser tal fra Landbrug og Fødevarer.

Svinekød er siden 2013 gået fra at have en markedsandel på 39,1 pct. til 35,9 pct. i 2015. I samme periode er kød fra fjerkræ gået fra en markedsandel på 22,4 pct. til 23,5 pct.

Den udvikling nikker Rema 1000s kategorichef Jonas Garly Sørensen genkendende til. I Rema 1000 er salget af kylling også steget på bekostning af svinekødet.

- Vi kan se, at der er sket en positiv udvikling på salget af kylling igennem de seneste tre år. Formentligt fordi det er sundt, billigt og klimarigtigt, siger kategorichef hos Rema, Jonas Garly Sørensen.

Den samme tendens gør sig gældende i Dansk Supermarked, hvor indkøbschef for kød og fjerkræ, Karsten Føgh, oplever øget salg af især fersk kylling.

- Vi oplever, at salget af fjerkræ går frem, og her er det primært salget af fersk kylling. En anden positiv tendens, vi ser, er en stigende efterspørgsel på Løgismose og Princip kylling, som er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, siger han og fortsætter:

- Det er faktisk steget så meget, at vi ikke kan få det fjerkræ, vi gerne vil have. Vi har derfor et ønske om, at udbuddet af økologisk kylling bliver større, så vi kan give forbrugerne, hvad de efterspørger.

Danskerne vil have god smag i munden

Hos Coop er salget af fersk kyllingekød også øget. Her går det både ud over salget af oksekød og svinekød.

Ifølge analysechef hos Coop, Lars Aarup, sker udviklingen, fordi danskerne er blevet mere bevidste om, hvad de putter i munden.

- Danskerne vil have både god smag og god smag i munden. Vi ser en klar interesse for det lidt lettere kyllingekød frem for okse- og svinekød, ligesom fisk og produkter uden kød er i fremgang, siger han.

Ligesom hos Dansk Supermarked, oplever Lars Aarup, at dyrevelfærd betyder mere og mere for forbrugernes valg. Hos Coop er det især på skrabe- og frilandskylling, at det øgede salg sker, imens det ikke er helt det samme for den økologiske kylling, hvor der stadig er en vis prisforskel.

Det øgede salg af kyllingekød er dog, ifølge Lars Aarup, ikke et tegn på, at vi er på vej tilbage til lørdagskyllingen.

- Lørdagskyllingen fra 80’erne er blevet tøet op. Den kylling, vi sælger, er stadig parteret, men det er i høj grad fersk kylling, danskerne går efter, siger han.

Kylling kan overhale svin i 2023

I august 2014 forudså en rapport fra OECD, at næsten halvdelen af verdens kødforbrug i 2023 vil bestå af fjerkræ og at svinekødet mister sin førerposition til kyllingen.

Den forudsigelse er Marianne Gregersen fra Landbrug og Fødevarer dog ikke helt enig i.

- Jeg tror ikke at kylling overtager førerpositionen fra svinekød i 2023, men det er klart at kylling har nogle fordele, som passer ind med en række vigtige forbrugertrends. F.eks. opfatter forbrugerne kylling som sundere end svinekød, og det er med til at støtte kyllings vækst hos forbrugerne, siger hun og henviser til en Fødevareanalysen 2015 fra Landbrug og Fødevarer.

I analysen er danskerne blevet spurgt, hvilke fødevarer, de anser som særligt sunde. Her svarer hele 69 pct. af danskerne, at de oplever kylling som en særligt sund fødevare. Dermed overgår kylling både svine- og oksekød, der lander på henholdsvis 25 og 14 pct., når det kommer til sundhedsopfattelsen af de enkelte kødtyper.

Opdateret 10. nov 2020