Kundetal vokser i Føtex trods udskældt reklame
Det er muligt, føtæsk-kampagnen med den hurtigtsnakkende gule boksehandske ikke vinder reklameprisen for størst popularitet blandt de danske forbrugere.
Men budskabet om de lavere priser i Dansk Supermarkeds varehuskæde trækker flere og flere kunder til hver uge.
Det oplyser Karin Sommer, marketingsansvarlig i Føtex.
- Med føtæsk kan jeg se fra den tracking, vi laver, at folk kan huske, at budskabet er fra Føtex, og vi kan se, at man også har forstået budskabet - at vi har sat vores priser ned til discountniveau. Derudover kan vi også følge dette i vores trafiktal, og vi har hver uge vækst på kunder, hvilket er meget positivt for os, skriver Karin Sommer i en uddybende kommentar på Linkedin.
Budskab kræver kant
I en løbende meningsmåling på BTs netavis, oplyser 45 pct. af 26.959 respondenter, at de hader føtæsk-reklamen, mens 19 pct. siger, de elsker den. 36 pct. er "ligeglade".
Karin Sommer fortæller, at det selvfølgelig aldrig har været intentionen at udvikle kommunikation, som skulle støde folk.
Derfor har Føtex på baggrund af første reklamerunde i 2017 forsøgt at gøre boksehandsken lidt mere populær i de nye reklamer, hvilket ifølge Karin Sommer har betydet en signifikant bedre modtagelse hos forbrugerne.
- Det kan være svært at udvikle kommunikation, som alle kan lide. Gør man det, kan faren være, at det hurtigt går i glemmebogen. Kommunikationsmæssigt at tale om pris er oftest ret uinteressant og ikke særligt engagerende. Derudover kan man sige, at det kræver lidt kant, hvis man ønsker, at folk skal huske et så rationelt budskab som vores er - nemlig at vi har sænket priserne, forklarer Karin Sommer.