Krisebevidste forbrugere skruer ned for grønt indkøb
-
Ny måling fra Deloitte viser, at forbrugerne det seneste halve år har sænket grønne indkøbsambitioner med fem pct.-point
I en ny undersøgelse registrerer konsulent- og revisionsfirmaet Deloitte et lille fald i forbrugernes valg af bæredygtige varer. Trenden går på tværs af grænser.
Hver måned tager Deloitte med sin ”consumer tracker” tager temperaturen på forbrugere i 20 lande.
De seneste data er fra slutningen af marts 2022 sammenholdt med september 2021 viser et fald på omkring fem procentpoint, når forbrugerne skal angive, om de har købt bæredygtige varer de seneste fire uger.
Majbritt Skov, partner og leder af Deloitte Economics, siger til Sustainreport.dk, at adfærdsændringen er udtryk for forbrugernes krisehåndtering, hvor man vurderer, hvad der er nødvendigt, og hvad der kunne være rart.
– Når varerne i indkøbskurven generelt er dyrere, så er der nok mange forbrugere, som vælger at tage de lidt billigere traditionelle varer, frem for dyrere økologiske varer eller fair trade produkter, siger hun.
Eftersom der er tale om en survey, er tallene alene udtryk for, hvordan forbrugerne selv opfatter deres købsvaner. Det er ikke faktiske salgstal.
På den baggrund er det hendes vurdering, at detailvirksomheder bør fastholde deres strategier på bæredygtighedsområdet.
Det skyldes, at den vigende interesse for bæredygtige produkter er konjunkturdrevet, mens den underliggende megatrend er langt mere stabil. Yngre forbrugere, højtuddannede i byerne og investorer trækker i en mere bæredygtig retning.