Kiwi går til tops i et boomende norsk dagligvaremarked
Overalt i den vestlige verden har coronakrisen løftet omsætningen i den traditionelle dagligvarehandel. Jo mindre folk går ud, jo mere spiser de hjemme.
Men Norge lægger sig formentlig helt i front, hvad angår dagligvaremarkedets vækst. For med en fremgang på i omsætningen på hele 20 pct. i årets tredje kvartal er den samlede vækst i den forløbne del af 2020 nu oppe på 16 pct., svarende til 21 mia. norske kr. Det er det samme som godt 14 mia. kr.
Det fremgår af friske tal for årets tre første kvartaler fra analysevirksomheden Nielsen i Norge.
Her i sommer er nordmændene overvejende blevet hjemme - og grænsen til Sverige, hvor der plejer at være en omfattende grænsehandel, har været lukket i lange perioder.
Kiwi er størst i september
Med til historien hører desuden, at de norske fødevarepriser er steget i juli, august og september - med ca. 4 pct. sammenlignet med samme måneder i 2019.
I Norge er lavpriskædernes andel af markedet samtidig steget endnu en tak - til hele 69,3 pct. af den samlede omsætning i landet. Det er et resultat af, at der på et år er kommet yderligere 50 butikker til i det segment, som er anført af Reitangruppens Rema 1000 og Norges-Gruppens Kiwi.
Samlet set er antallet af dagligvarebutikker dog kun vokset med fire, for samtidig er fire supermarkeder og 42 nærbutikker forsvundet ud af statistikkerne.
Mens Nielsen selv har offentliggjort de samlede kvartalstal for markedet, er det en læk af andre Nielsen-tal, som ifølge Nettavisen viser, at Kiwi i september for første gang overhalede Rema 1000 som størst med en markedsandel på 23,1 pct. Rema lå marginalt lavere med 23,0 pct.
- Dette er en milepæl, som vi har gået og ventet på længe. Det er resultatet af en proces, hvor Kiwi har gjort store fremskridt på markedsandele, mens Rema 1000 har stået stille, siger Erik Fagerlid, der bliver betegnet som ”dagligvareekspert” til Nettavisen.
For hele den forløbne del af 2020 er det dog stadig Rema 1000, som er størst. Hos Rema 1000 i Norge forsikrer kommunikationsdirektør Calle Hägg ifølge Nettavisen, at den Reitan-ejede kæde vil ”tage den førende markedsposition tilbage”.