Kapitalstærke kæder sikrer vækst på servicestationer

Forbrugere 7. dec 2017 -
This describes the image
I stedet for at rende selv har 7-Eleven-kunder i København de seneste måneder kunnet få varer bragt med Just Eat. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Kolde og varme drikke to go, en sund salat eller en ditto sandwich.

De kapitalstærke kioskkæder 7-Eleven og Circle K har formået at skabe et servicestationsunivers, der tiltrækker moderne kunder på farten. Kæderne har med deres fokus på convenience vendt en nedadgående kurve i kiosksektoren og fået den samlede omsætning i tankstationernes butikker til at stige med godt en kvart mia. kr. til 7,4 mia. kr. i 2016, viser tal fra Kioskhåndbogen 2017 fra Retail Institute Scandinavia.

En stigning, der svarer til 3,8 pct. sammenlignet 2015, og som kommer efter, at lukkeloven i 2012 ramte hele kiosksektorens omsætning med et brag og lukkede butikker en masse.

Lukninger af butikker er ikke stoppet. Ved indgangen til 2017 var der kun 585 bemandede servicestationer - mod 601 i 2016.

- Kiosksektoren er generelt under pres, men der er vindere: Dels har 7-Eleven formået at sætte dagsordenen ved at skabe et to go-sortiment, der rammer tidens kunder, dels er Circle K kommet til. Circle K har taget stilling til, hvor kæden vil have butikker og samtidig moderniseret både butikker og sortiment, siger adm. dir. og ejer af Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr.

Ifølge kioskhåndbogen har netop kiosker i kapitalkæder den største omsætning per kvm. salgsareal – nemlig 181.000 kr. i 2016.

Opdateret 10. nov 2020