Kampagne skal få borgere til at handle lokalt
Coronakrisen har fået flere danskere til at handle lokalt, men samtidig er store dele af dansk detailhandel hårdt ramt af manglende omsætning.
Derfor har arrangørerne bag årets Køb Lokalt-dag, sammen med de deltagende byer, med kort varsel besluttet at igangsætte en Køb Lokal-kampagne.
Fra tirsdag den 26. maj vil byer og kommuner markedsføre sig selv overfor de lokale borgere. I alt er 14 byer med i kampagnen sammen med Min Købmand, der tæller 156 butikker fordelt over hele landet.
- Oprindeligt skulle vi have afholdt Køb Lokalt-dag i Danmark den 25. april. Det har vi nu udskudt til forventeligt 5. september. I stedet opstarter vi kommunikationskampagnen, så vi højlydt kan invitere byens borgere tilbage i de lokale butikker og få sat maksimalt gang i salget efter en meget svær periode, siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare, om initiativet.
KFI bidrager til finansieringen
De deltagende byer er Give, Søborg, Bagsværd, Buddinge, Holstebro, Herlev, Tønder, Egtved, Børkop/Brejning, Hjørring, Assens, Hvidovre, Sorø og Middelfart.
Bag projektet står De Lokale Ugeaviser, BIDdanmark, reklamebureauet Marketsquare og hovedsponsoren MobilePay. Også Fynske Bank, KFI og de deltagende byer bidrager til finansieringen.
- Med coronaens indgreb i danskernes indkøbsvaner har detailhandlen dog fået en endnu større udfordring end webhandel og urbanisering. Derfor har vi sadlet om og vælger nu at søsætte kampagnen straks og så vente til forventeligt september med at holde den rigtige festdag for den lokale handel, siger Claus Bunkenborg, adm. direktør for MobilePay.
Kampagnen løber henover sommeren og frem til Køb Lokalt-dagen den 5. september.