Julen er over os - fyld op med vin og chokolade

Forbrugere 16. okt 2018 -
This describes the image
|| Forbrugerne er svært glade for slik, appelsiner og gløgg i julen. Rødvinssalget går også ekstragodt op til jul, viser analyse fra Nielsen. Foto: Colourbox||

De første chokoladejulekalendre er blevet langet over disken, og julemænd og lyskæder lurer i de fleste butikker til skræk og advarsel for dem, der gerne vil fejre halloween først.

Men for dagligvarebranchen er julen i sandhed værd at fejre. Sidste år toppede julesalget i uge 51, hvor salget lå 27 pct. højere end en gennemsnitsuge.

Det viser nye tal fra analysebureauet Nielsen, der har analyseret dagligvaresalget i juleperioden fra uge 45-52 for dagligvarehandlen ekskl. Aldi og Lidl.

Det er især rødvin, der bliver fyldt i kurven - eller vognen - når danskerne handler ind til jul. Over 591 mio. kr. blev der solgt for. Om vinen skulle bruges til fornøjelse eller for at overleve svigermekanikken og de bløde pakker, viser tallene dog ikke.

Andre faste indslag i indkøbskurven er mælk og mineralvand som sodavand, og de fylder også godt i juleperioden med et salg på henholdsvis 457 og 418 mio. kr.

Chokolade og alkohol i lange baner

Ser man på de klassiske julekategorier er chokolade en topsællert - skarpt efterfulgt af mere chokolade; for vi synger jo ikke "I denne søde juletid" for ingenting.

Både chokoladedessert som gaveæsker (233 mio. kr.) og julechokoladeprodukter som julekalendre og marcipan (212 mio. kr.) bliver hældt i kurven i stor stil.

Det samme gælder friske citrusfrugter, som med en tredjeplads på listen skabte julestemning i de små hjem for omkring 200 mio. kr. sidste år.

Når udlændinge beskriver det danske fænomen hygge, bliver det tit forklaret som en stund med venner og kære, helst med alkohol. Derfor er det måske ikke så underligt, at der - foruden rødvin - blev købt øl, snaps, mousserende vin og spiritus for knap 388 mio. kr. i de danske dagligvarebutikker sidste jul.

Vær velkommen, Herrens år

Efter jul kommer som bekendt nytår, og det betyder champagne.

- Salget af mousserende vin som eksempelvis champagne stiger ikke overraskende op til nytår i uge 52, så det er vigtigt at være synlig ude i butikkerne i netop den periode, lyder anbefalingen i analysen fra Nielsen.

En anden kategori, som har sin storhedstid i uge 45-52, er gløgg. Hele 95,4 pct. af gløggsalget ligger i juleperioden. Den sidste andel må formodes at ligge efter nytår blandt de forbrugere, som godt ved, at julen varer lige til påske.

Mere end to tredjedele af salget af marmeladeflæsk, palmin og julechokoprodukter bliver også solgt i uge 45-52, lige som næsten 40 pct. af al lakridskonfekt bliver solgt da, viser tallene fra Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020