Julegavehandel på nettet vokser næsten 20 pct.
Danskerne vælger i højere grad at købe julegaveren på nettet. Nye tal fra Dibs Payment Services under Nets viser, at antallet af transaktioner på nettet i december er steget med 18 pct. i forhold til sidste år.
– Julehandlen er i den grad rykket online, og det er glædeligt at se, at danskerne i en sådan grad har taget onlinebutikkerne og onlinehandlens muligheder til sig, siger Henriette Høyer, salgsdirektør i Dibs, i en pressemeddelelse.
Det er især tøj, sko og ting til hjemmet, danskerne vælger at klare fra computer, telefon eller tablet.
53 pct. af de adspurgte i en YouGov-undersøgelse for Dibs svarer, at de har købt tøj, sko eller accessories som julegave på nettet.
Generelt tegner der sig et billede af, at flere kvinder vælger online julegaveindkøb end mænd. I hvert fald når det gælder tøj, legetøj, interiør og skønhedsprodukter.
Til gengæld har 35 pct. af mændene købt elektronik i julegave på nettet, mens det kun er 28 pct. af kvinderne.
Lægger flere penge online
Det er ikke kun antallet af handler, der er stigende. Beløbene stiger også. I en rundspørge til medlemmerne har Foreningen for Dansk Internet Handel spurgt om forventningerne til årets julehandel.
Baseret på status fra den sidste juleuge regner 2 ud af 3 webshops med et bedre julesalg end sidste år, og 33 pct. forventer "meget stærk vækst", skriver FDIH i en pressemeddelelse.
Brancheforeningens undersøgelse viser også, at netbutikkerne oplever mest trafik om aftenen og i weekenderne.
- Vi ved, at mange vælger at ordne gaveindkøbene på nettet, fordi de vil undgå trængsel og alarm i butikkerne. Derfor giver det god mening, at den travle periode er om aftenen, hvor man i ro og mag kan købe gaverne fra sofaen, når ungerne er kommet i seng, siger Niels Ralund, adm. direktør for FDIH.
Samtidig er konkurrencen blevet skærpet. Hver fjerde butik svarer, at den har brugt mindst 25 pct. flere penge på markedsføring i år i forhold til julen 2017.