Hver fjerde dansker har købt dagligvarer på nettet i år
En ud af fire, (27 pct.) har det seneste år købt mad eller dagligvarer på nettet, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Det er en tredobling siden 2008, da kun knap én ud af ti (9 pct.)havde købt mad via nettet.
Danmarks Statistik har stillet forbrugerne følgende spørgsmål:
"Har du inden for de seneste 12 måneder købt eller bestilt følgende over internettet?
Dagligvarer (mad, drikkelse, toiletartikler eller andre varer til husholdningen)".
Statistikken medtager således ikke pizzaen eller andre fast food-retter, der er bestilt via nettet.
Det er blandt de 20-39-årige den største gruppe af forbrugere, der køber dagligvarer på nettet findes. 33 pct. af i denne aldersgruppe har svaret, at de har købt mad- og dagligvarer via nettet inden for det seneste år.
Den mindste aktive gruppe er de 60-74-årige. I den del af befolkningen har kun 17 pct. købt mad og dagligvarer på nettet det seneste år.
Danskerne er generelt mere digitale end nogensinde, viser tallene fra DST.
Andelen af danskere som dagligt eller næsten dagligt er online er steget fra 80 pct. i 2017 til 88 pct. i 2019. De mest udbredte internetaktiviteter er modtagelse af Digital Post fra det offentlige (91 pct.), sende og modtage e-mails (90 pct.), netbank (88 pct.), informationsøgning om varer mv. (81 pct.), internetkøb (80 pct.) og nyheder online (79 pct.), skriver Danmarks Statistik.