HK vil af med mundbind i storcentre

Forbrugere 3. dec 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Antallet af kunder er faldet markant i landets shoppingcentre, efter det fra 29. oktober blev et krav at bære mundbind under shoppeturen, viser tal fra Danske Shoppingcentre, der driver 17 af landets største centre.

Ifølge opgørelsen var der i november været 17 pct. færre kunder i Danske Shoppingcentres 17 centre, sammenlignet med samme periode sidste år. Ligesom der var 37 pct. færre kunder på Black Friday

Det får nu salgsassistenternes faglige organisation HK til at reagere sammen med Danske Shoppingcentre og EjendomDanmark, der varetager ejendomsejerne og -administratorenes interesser.

Sammen ønsker de lempelser på mundbindskravet, så det eksempelvis kun gælder i butikker - ikke i centrenes gange.

Frygten er, at den dalende kundestrøm kan koste butikker og arbejdspladser.

De fleste handlende, der begiver sig ud i de fysiske butikker, har accepteret tiltaget, men mundbind koster kunder, lyder det fra Finn Sture Madsen, vicedirektør i Danske Shoppingcentre og formand for EjendomDanmarks retailudvalg.

Handlen kan ryge til udenlandske netbutikker

- Det kan vi se sort på hvidt på vores besøgstal. Nu står vi over for julehandlen, hvor en nedgang rammer endnu hårdere. Så er der bare den mindste åbning for, at kravet om mundbind først kunne gælde inde i selve butikkerne og ikke på centrenes gange, vil det gøre en stor forskel for både os og vores butikker, siger han og understreger, at kundetallene var på niveau med tidligere års opgørelse over kundetrafikken, før mundbind blev et krav.

Nogle handler i stedet på nettet, og det er ikke uproblematisk, mener Per Tønnesen, formand for HK Handel.

- Vi ved af erfaring, at der er længere mellem virksomheder med overenskomster og ordnede forhold indenfor nethandlen, og arbejdsmiljøet bærer tit præg af stor travlhed. Når man handler på nettet er det heller ikke sikkert, at ordren går til en dansk virksomhed med ansatte her i landet. Dermed kan restriktioner i detailhandlen betyde, at der ikke kun bliver længere mellem kunderne, men også mellem medarbejderne i butikkerne, siger Per Tønnesen.

Opdateret 7. jan 2021

Vil du vide mere?