Forbrugerombudsmanden: Butikker må ikke opfordre til at undgå kontanter

Forbrugere 25. maj 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Hos Forbrugerombudsmanden er der stor forståelse for, at butikker laver foranstaltninger for at undgå smitte med corona-virus, men en skilt, der opfordrer kunderne til at bruge MobilePay eller betalingskort, er ikke tilladt – heller ikke under coronakrisen.

Kontantreglen er til for at give forbrugerne valgfrihed mellem kontanter og digitale betalingsløsninger – og kun i tidsrummet mellem 22 og 06 er det tilladt at sige nej til kontanter. Dog er der for nogle butikker dispensation fra kl. 20.

– Når en butik på et skilt opfordrer kunderne til at bruge kort eller MobilePay, kan nogle forbrugere få den opfattelse, at det ikke er i orden at bruge kontanter. Det er i strid betalingslovens § 81 (kontantreglen, red.) at sige nej til kontanter, og derfor er det i strid med god skik at opfordre forbrugere til at betale med andet end kontanter, siger jurist i Forbrugerombudsmandens sekretariat Laurine Støve Larsen.

– Som tilsynsmyndighed kan vi ikke undlade at håndhæve reglerne, selv om vi er opmærksomme på, at der lige nu foreligger en ekstraordinær situation. Der er indtil videre ikke nogen praksis med bøder for overtrædelse af kontantreglen, og vi har orienteret virksomhederne om reglerne, når vi har fået en klage. Vi har fået en del henvendelser den seneste tid, siger Laurine Støve Larsen.

Dansk Handelsblad skrev i en artikel en 12. maj, Forbrugerombudsmanden: Coronavirus suspenderer ikke kontantreglen, at "opfordringen (til at benytte kort eller mobilbetaling) er i orden, men muligheden for at betale med kontanter skal stadig være der". Dette er altså ikke korrekt.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?