Forbrugerhumøret skrumper en smule i julemåneden

Forbrugere 20. dec 2023 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
  • Trods et lille fald i forbrugertilliden i julemåneden udviser danskernes forbrugslyst langt bedre form end for et år siden 

Skrevet af: Søren Tougaard

Efter forbedringer i forbrugertilliden de senere måneder, tog forbrugernes fremtidssyn et lille dyk i december, hvor forbrugertilliden udviser minus 13 mod minus 10,3 måneden forinden, viser nye tal fra Danmarks Statistik. 

Det lille hak ned er drevet af, at forbrugerne både anser familiens egen økonomi og dansk økonomi som værre sammenlignet med for et år. Selv om forbrugertilliden fortsat er negativ er den i langt bedre gænge end for et år siden, hvor december-barometeret udviste en forbrugertillid på minus 28,9, hvilket er det laveste lavpunkt siden statistikkens start i midten af 70'erne. 

- Danskernes økonomiske julehumør er dermed også steget fra historisk lavt niveau sidste år til et mindre pessimistisk niveau i år, der dog langt fra kan siges at være godt,

Selvom man skal være varsom med at tolke for skarpt på de månedlige udsving i forbrugertilliden, så er det en smule skuffende at forbrugertilliden ligefrem faldt i december. Når det er sagt, så er der forhåbentlig tale om enkeltstående surt opstød, der ikke varsler en længere periode med nye fald i forbrugertilliden, lyder det fra cheføkonom Tore Stramer, Dansk Erhverv.     

Potentiale for bedring

Blandt de vigtigste årsager til, at danskerne trods alt generelt ser lysere på forbrugerlysten end for et år siden hænger sammen med, at inflationen igen er ned i et et normalt leje, mens lønnen er steget.

Og der kan være endnu mere lys forude.    

- Vi danskere bruger for tiden væsentligt mindre, end vi har til rådighed, så der er potentiale for et større forbrug, hvis humøret for alvor bliver bedre. Oven i det er der også udsigt til pænt store lønstigninger, men omvendt er der også klar risiko for højere arbejdsløshed, så på den måde vil der være ting, der trækker hver sin vej. Men alt i alt er der et klart potentiale for både bedre forbrugertillid og højere forbrug, som vi ser det, lyder det i en kommentar fra Las Olsen, cheføkonom i Danske Bank.

Opdateret 20. dec 2023