Forbrugere: Danske netbutikker er for dyre i fragt
Det er dyrere at få sendt varer fra en dansk netbutik, end hvis man vælger en udenlandsk. Det mener 45 pct. af de danske netkunder ifølge en ny undersøgelse fra FDIH.
Og det er en af årsagerne til, at forbrugerne ifølge organisationen i år vil købe for 38 mia. kr. i udenlandske netbutikker.
- Det er voldsomt mange penge, der forsvinder ud af landet. Hvis nogle af de penge skal blive i Danmark, bliver vi nødt til at se på, hvordan vi kan gøre det mere attraktivt at handle i de danske butikker, og i den forbindelse er det både oplagt og nødvendigt at kigge på fragtpriserne, siger Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.
49 pct. af de forbrugere, der har handlet i en udenlandsk netbutik, betalte mindre for fragten, end de forventede at skulle gøre i en dansk, mens kun 28 pct. regnede med, at prisen ville være den samme i en dansk webshop.
Til sammenligning har blot 8 pct. forladt en kurv, fordi de fandt varen billigere et andet sted.
Udenlandske giganter som Zalando og Asos kan tilbyde fri eller meget billig fragt, da de sender så mange pakker, at de kan få nogle yderst favorable aftaler med logistikvirksomhederne.
- Det er selvsagt vanskeligt at sikre samme aftaler for små og mellemstore danske netbutikker, og derfor er det oplagt for butikkerne at indgå alliancer og samle deres pakke-volumen, vurderer Niels Ralund.
46 pct. har købt varer i en udenlandsk netbutik inden for de seneste seks måneder. En tilsvarende antal har handlet i en dansk.
56 pct. af de kunder, der ikke købte dagligvarer, valgte at hente deres varer i en pakkeshop eller ved et pakkeudleveringssted som en tankstation eller en dagligvarebutik, mens lige så mange fik dem leveret hjemme.
42 pct. valgte leveringssted, fordi det var nemmest, mens 24 pct. valgte på grund af prisen.