Fødevaresalget dykker marginalt
-
Detailomsætningsindeks: Påsken og vejret flytter rundt på fødevare- og detailsalget
Salget af fødevarer dykkede i april med 0,3 pct. sammenlignet med samme måned året før. Der er korrigeret for påsken i form af sæsonudsving og prisudvikling.
Uden korrektionerne vil salget af fødevarer i april være faldet med 6,2 pct. sammenlignet med året før, mens marts, der i år var vært for hovedparten af påskeugen, fik en fremgang i fødevaresalget på 3,2 pct. sammenlignet med samme måned året før.
Det er Danmarks Statistik, som netop har udsendt tal for detailsalget i april. Tallene viser et fald i det samlede salg på 0,6 procent i forhold til marts, korrigeret for sæson og prisændringer.
Dermed fortsætter detailsalget med at ligge nogenlunde fladt, og svinge om samme niveau siden efteråret.
Selvom der er korrigeret for almindelige sæsonudsving og handelsdage, så betyder det faktum, at påsken faldt i slutningen af marts frem for april, at sæsonmønstret kan have forskudt sig lidt og give anledning til unormale udsving.
- Selv om vi havde den største fremgang i reallønnen siden midten af 80’erne og beskæftigelsen bliver ved med at stige, har vi altså - som vi ser det - ikke fået noget forbrugsboom, siger Louise Aggerstrøm Hansen, som er chefanalytiker og privatøkonom hos Danske Bank.
Vejret spiller ind på salget
Hos Dansk Industri lyder vurderingen, at grå og våd april har medvirket til at sende detailsalget nedad.
- Sæsonen, hvor danskerne handler sommertøj og havemøbler, kan være blevet forsinket lidt af den regnfulde start på april. Forhåbentlig viser næste måneds tal, at den solrige maj måned til gengæld har sparket sæsonen godt i gang, siger Morten Granzau, vicedirektør i Dansk Industri.
- Næsten fire millioner danskere fik overskydende skat tilbage i april, så husholdningerne har haft penge nok på kontoen. Vi kunne godt have ønsket os, at det var kommet detailhandlen lidt mere til gode – for når der er gang i detailsalget, smitter det også af på ordrebøgerne hos de virksomheder, der producerer varer til butikkerne, siger Morten Granzau.
Den flade udvikling i detailsalget afspejler ifølge Dansk Erhverv, at forbrugertilliden fortsat er lille, som i en kommentar til tallene skriver, at "den lave inflation og de høje lønstigninger burde give grobund for optimisme blandt forbrugerne, men det er desværre ikke billedet i øjeblikket".
- Danskerne har gode forudsætninger for at øge forbruget den kommende tid. Det betyder, at der udsigt til fremgang i detailsalget og privatforbruget helt generelt igen vil trække den økonomiske aktivitet op ovenpå en turbulent periode under inflationskrisen, siger Kristian Skriver, Seniorøkonom, Dansk Erhverv.