Færre lønkroner i dagligvarebutikken

Forbrugere 12. sep 2017 -
This describes the image
Økonomisk fremgang har ikke fået danskerne til at handle flere dagligvarer i 217. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Den seneste tid har dagligvarekæderne på forskellig vis kæmpet om forbrugernes penge ved enten at sætte priserne ned – som Føtex netop har gjort - eller ved at gøre opmærksom på lave priser i form at ekstra stærke tilbud eller Menys DiscountMatch.

Det kan der være en rigtig god grund til. I hvert fald viser tal fra Statistisk Årbog fra Danmarks Statistik, at danskerne lægger en stadig mindre del af lønnen i dagligvarebutikkerne.

Således er den andel af lønnen, der går til mad, drikke og tobak faldet fra at udgøre 21 pct. af danskernes totale forbrug i 1986 til kun at ligge på 15 pct. i 2016.

I samme periode har tøjbudgettet fået en anden prioritet, hvilket kan komme de største varehuse som Bilka, Føtex og Kvickly, der sælger billigere tøj end det meste af specialhandlen, til gavn.

Den andel, der betaler tøj og sko, er nemlig faldet fra 5,7 til 4,1 pct.

Lønnen går i stedet for til blandt andet boligen og til el og varme. Den andel, der dækker de udgifter, er steget fra 24 pct. til 30 pct. i 2016.

Opdateret 10. nov 2020