En mia. varer får et nyt datomærke mod madspild

Forbrugere 1. nov 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Too Good To Go
  • Too Good To Go lancerer en ny datomærkat i Danmark og ni andre europæiske lande. Den skal guide forbrugerne til at bruge sanserne

Kig på dine madvarer, duft til dem og smag på dem, før du smider dem i skraldespanden. Måske fejler de ikke noget, selv om ”bedst før”-datoen er overskredet.

Det er budskabet fra madspildsvirksomheden Too Good To Go i en ny og supplerende datomærkning, som nu kommer på flere end en mia. varer i Danmark og i ni andre europæiske lande.

Årsagen til den nye mærkning er ifølge Too Good To Go, at 53 pct. af de europæiske forbrugere ikke har styr på forskellen mellem ”bedste før” og ”sidste anvendelsesdato”.

”Bedst før” er en vejledende dato, mens ”sidste anvendelsesdato” indikerer, at man kan blive syg af at indtage varen, hvis datoen er overskredet.

Det nye mærke bliver en integreret del af emballagen på produkter fra nogle af verdens største producenter i både ind- og udland. På nuværende tidspunkt er der planer om at indføre mærkatet på over 30 mio. varer i Danmark - og på over én mia. varer samlet set.

I 2019 fik madspildsaktøren en lang række producenter med på at føje ordene ”ofte god efter” til”‘bedst før”-datomærkningen på varer med lang holdbarhed.

Men ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd, skal der mere til at flytte varige adfærdsændringer:

- Vi har lavet en række undersøgelser, der viser, at danskerne mener, de er godt oplyste, når det kommer til madspild og datomærkning, og at de selv smider meget lidt ud. Problemet er bare, at virkeligheden viser et andet billede. Når vi stiller konkrete spørgsmål til datomærkningerne, svarer mange forkert. Og den seneste kortlægning af madspild fra Miljøstyrelsen viser, at der stadig bliver smidt alt for meget mad ud i de danske husholdninger. Der skal derfor mere nudging til for at hjælpe forbrugerne i den rigtige retning. Og derfor lancerer vi nu dette mærkat, der meget konkret opfordrer til brug af sanserne, siger Heidi Boye.

 

Store producenter er med

Blandt de producenter, der vil indføre mærket, er fødevarekoncernen Nestlé.

- Som verdens største fødevarevirksomhed spiller Nestlé en vigtig rolle i kampen mod madspild. Et element i denne kamp er at skabe klarhed omkring datomærkningerne. Derfor samarbejder Nestlé med Too Good To Go om at få forbrugerne til at bruge sanserne, når der er tale om den vejledende datomærkning ”bedst før”. Vi glæder os over at kunne tage del i dette vigtige initiativ, og vi arbejder løbende på at implementere det nye mærkat i vores produktportefølje, siger Anna Hagemann Rise, kommunikationschef for Nestlé Danmark.

Den amerikanske fødevaregigant Mondelēz implementerer i første omgang mærkningen på Philadelphia-ostene i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

I Danmark kan mærkatet allerede nu ses på mælk og yoghurt af mærket Engvang i Lidl-forretninger landet over.

Det vil derudover blive implementeret på en lang liste af produkter fra Rema 1000, Unilever, Danone, Ota Solgryn, Meyers, Taffel, Daloon, Orkla, Rynkeby, Kims, Bornholms Mosteri, Wish by Seimai, Hälsan Kök, Læsk, Dryk og en række andre producenter fra det øvrige Europa.

Opdateret 1. nov 2021