E-handel i stærk vækst
Med en e-handelsvækst på 11,7 pct. i det første halvår af 2018 er der udsigt til endnu et rekordår i branchen, viser FDIHs E-handelsanalyse.
Og den høje vækstrate glæder naturligvis også adm. direktør Niels Ralund fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
- En vækst på knap 12 pct. er et rigtig flot resultat, som de danske virksomheder kan være stolte af. Væksten skyldes nemlig i høj grad, at flere virksomheder sælger via nettet, og at de er gode til det. Det giver forbrugerne bedre mulighed for at handle, som de vil, og det afspejler sig i væksten, siger Niels Ralund i en pressemeddelelse.
Handler på mobilen
Analysen viser desuden, at danskerne i stigende grad e-handler på mobilen.
I de første seks måneder blev hver femte køb således foretaget på en smartphone. Det svarer til en stigning på 40 pct. i forhold til samme periode sidste år.
- Forbrugerne vil handle nemt og bekvemt, og det kan de gøre på mobilen, som flere og flere netbutikker heldigvis er begyndt at prioritere. Jeg er helt overbevist om, at det vil være med til at sikre fin vækst i lang tid – især i takt med at smartphone-generationen bliver mere købestærk, siger Niels Ralund.
Stigende udenlandsk pres
De senere års markante vækst i danskernes forbrug i netbutikkerne har også fået skylden for butiksdød i provinsen.
Den påstand, mener dog Niels Ralund, er usand.
- De sande konkurrenter er Zalando, Wish, Amazon og andre giganter, som vokser helt vildt. Og jo mere krudt vi bruger på en pseudo-debat om on- eller offline i dansk detailhandel, jo større andele erobrer de. Allerede nu går 35 pct. af handlerne til udlandet, og det bekymrer mig, fordi udviklingen bevæger sig mod at ”The winner takes it all” – altså giganter dominerer nethandlen, siger Niels Ralund.
De 20 mest populære netbutikker i Danmark står for 25 pct. af danskernes forbrug over nettet, og de fem mest benyttede netbutikker er alle udenlandske, viser e-handelsanalysen.