Discount løber med hovedparten af coronatidens vækst
Siden 11. marts har butikkerne i dagligvarehandelen overordnet set oplevet vækst under coronakrisens undtagelsestilstand.
Men meromsætningen er på vej ned i takt med, at situationen hen over de seneste måneder igen er blevet mere normal - og den fordeler sig ikke jævnt på de forskellige butiksformater.
Tre sæt nye tal fra denne uge kaster på forskellige måder lys over udviklingen i maj, juni og den forløbne del af juli.
Danmarks Statistik har først på ugen offentliggjort tal for detailsalget i juni, og de viser en vækst på 2,8 pct. i salget af fødevarer og andre dagligvarer sammenlignet med juni sidste år. I det tal er der taget højde for inflationen.
Det er mindre end en samlet stigning på 4,4 pct. for tremåneders-perioden april til og med juni, og det afspejler en øget konkurrence som følge af den gradvise genåbning af samfundet i løbet af perioden.
Størst vækst i e-supermarkeder og discount
Danmarks Statistik står også bag en række mere detaljerede tal for omsætningsudviklingen i detail-brancherne, men her er de friskeste data "kun" fra maj.
De viser, at discountkæderne igen øger mest af de fysiske butiksformater med en vækst på 8,5 pct. for de første fem måneder af 2020.
Supermarkederne er gået frem med 4,4 pct. i samme periode, mens varehusene må nøjes med 1,2 pct. efter en god maj måned.
Kategorien "købmænd og kiosker" lander på indeks 100.
I en kategori helt for sig selv er salget af dagligvarer via internettet. Med månedsindeks på hhv. 142, 183 og 156 i marts, april og maj er den samlede vækst i de fem første måneder af 2020 opgjort til 38,7 pct.
Net-supermarkedernes andel af det samlede dagligvaresalg er imidlertid stadig begrænset.
Normalisering i juli
De friskeste omsætningstal kommer fra Danske Bank og dækker juli måned til og med mandag 27. men de omfatter ikke betaling med kontanter.
Ifølge Danske Bank er fremgangen i dagligvaresalget nu næsten helt væk med en stigning på kun ganske få pct. målt mod samme periode sidste år.
"I detailhandelen er forbruget i dagligvarebutikkerne kommet ned på 2019-niveau. Det er på en måde overraskende, når de ændrede feriemønstre ville pege i retning af, at flere køber ind til sig selv, end når de holder ferie i udlandet. Én forklaring kunne findes i restauranter og takeaway, hvor forbruget er løftet gennem det meste af juli", skriver Danske Banks cheføkonom Las Olsen i bankens Spending Monitor.
En anden mulig forklaring kunne være, at danskerne igen er begyndt at bruge flere kontanter, end de gjorde, da truslen fra Covid-19 var på sit højeste.