Detailhandlen skal sælge tid og oplevelser
Hele detailhandlen skal tænke nyt, hvis den skal gøre sig interessant for de nye forbrugere.
Det fastslår forbrugerekspert Dorte Wimmer i en ny bog om forbrugerne i dag, ”Refresh Retail - sådan vinder du i fremtidens retail”.
Bogen er udgivet af Retail Institute Scandinavia. Bogen stiller skarpt på, hvordan man blive en aktiv og relevant aktør i dagens detailhandel og imødekommer morgendagens kunder, som hellere vil bruge penge på oplevelser end på materielle ting.
– Nu og i fremtiden må produktet ikke alene være omdrejningspunktet for butikken. Det skal i stedet være den eller de oplevelser, der skabes omkring produktet. Oplevelsen skal linkes sammen med købet, da produktets værdi i sig selv er faldet i den fysiske butik. Der sal skabes en merværdi f.eks. i form af inspiration, viden eller social valuta. Ellers kan forbrugeren lige så godt købe produktet online, siger Dorte Wimmer.
Forbrugerne oplever, at de har mere travlt end nogensinde før. Det gælder især de unge.
De søger derfor konstant at optimere deres tid, og derfor søger de over til at handle på nettet og andre smarte indkøbsmuligheder som f.eks. click & collect.
Return on time
Detailhandlere kender til begreber som return on investement, men i fremtiden skal de også fokusere på begrebet return on time.
– Return on time er et af de vigtigste parametre at have for øje, når man som retailer og brand vil skabe relevante shoppeoplevelser for sine kunder i 2018. Det handler altså om enten at fokusere på at bidrage til at spare forbrugernes tid eller skabe oplevelser, der er så attraktive, at forbrugernes synes, du er værd at bruge tid på, siger Dorte Wimmer.
Hendes bog indeholder et væld af eksempler på nye indkøbsmuligheder.
Forbrugerne kan få leveret varerne til hjemmet inden for få dage eller timer. De udvælger varer ud fra holdninger til bæredygtighed og omtanke. De kan købe basisvarer på abonnement, hvor de regelmæssigt kan få leveret produkter, de ofte køber.
Detailhandlen er i dag præget af en høj grad af innovation, men her halter dagligvarehandlen efter.
En forbrugeranalyse fra Retail Institute Scandinavia viser imidlertid, at de færreste forbrugere oplever dagligvarebranchen som innovativ.