Den grønne drillenisse er sluppet løs

Forbrugere 5. dec 2019 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Kampen om den grønne dagsorden i dagligvarehandelen er efterhånden gået over i en fase, hvor der kan være en tendens til, at den kammer over i overbud - med en vis underholdningsværdi.

Selv i den sidste uge af november, hvor der ellers stod Black Friday, Black Week eller noget helt tredje sort på det meste, lykkedes det de evige duellanter, Coop Danmark og Salling Group, at brage igennem med markante grønne budskaber.

Sidst på onsdagen løb de om kap for at komme først med nyheden om, at det snart er helt slut med de konventionelle bananer i deres butikker.

Og torsdag slog Coops farverige topchef Peter Høgsted til igen med et kreativt forslag om at forbyde de trykte tilbudsaviser, som Coop forgæves har forsøgt at slippe af med i en årrække - men som stadig er et af dagligvarehandelens helt uomgængelige omdrejningspunkter.

Forbuds-forslaget kom som en slags optakt til offentliggørelsen af Coops helt store klimaplan mandag 2. december.

Mit personlige bud er, at et forbud ikke har en kinamands chance for at blive til virkelighed. Derfor er det måske mest interessant, at Høgsted også luftede et alternativ - at branchens virksomheder indgår en frivillig aftale om at fjerne tilbudsaviserne.

- Jeg kan ikke forestille mig, at nogle af vores kolleger i branchen ikke synes, det er en god idé at få det spild og det frås væk, sagde Høgsted ifølge Børsen.

Den er god med ham.

For der skal ikke meget til at se tilbudsavis-meldingen fra Peter Høgsted som en slags payback mod rivalen Salling Group, der tidligere på måneden pludselig gik ind for en klimamærkning - som hele branchen ellers har været imod.

Det var de ikke så glade for i Coop, for det lægger et pres på for at følge med i et forudsigeligt omkostningstungt kapløb om en eller anden form for mærkning. Og Coop var på det tidspunkt langt fremme i sit eget klima-arbejde, der følger andre spor.

Nu kan de så tygge på en tilbudsavis-udfasning i Salling, hvis store kæder er særdeles afhængige af den trafik, som tilbudsaviserne generer. De har ikke som Coop en app, der efter nogle års udvikling nu er hentet af 1,4 mio. Coop-medlemmer - og tæt på halvdelen af dem bruger den angiveligt også.

Det er samtidig en velkendt sag, at tilbudsaviserne er leverandørfinansierede og formentlig i sig selv stadig en god indtægtskilde.

På den måde havner Salling nu i en skruestik, hvor det ikke er til at forsvare, at man ikke vil gøre noget for klimaet på den front. Man kan så drille lidt tilbage ved at foreslå, at Coop går alene foran med en total afskaffelse. Det kommer ikke til at ske, så længe der er for meget at tabe på det. Men nu gør Dagli’Brugsen det, og noget nyt er sat i gang.

I Salling Group kan man håbe på, at Høgsteds forslag går i glemmebogen. Men mon dog ikke, at Coop vil sørge for at holde liv i det? I hvert fald har andre interesser allerede blandet sig i debatten.

De gensidige drillenisse-benspænd forhindrer imidlertid ikke, at rivaliseringen faktisk kan forbedre verdens tilstand. I det små, javel - Danmark er et lille land. Men alligevel.

Tag nu bare overgangen til udelukkende at sælge øko-bananer.

Selv landets førende ansvarligheds-vagthund, når det gælder arbejdsmiljø hos leverandører i den tredje verden, Danwatch, giver banan-tiltaget pluspoint. Og på Linkedin triumferede Netto-direktør Michael Løve ikke over at have vundet på målfoto:

”I formiddags meldte Nettos ejer Salling Group ud, at vi går over til udelukkende at sælge økologiske bananer. Det gør vi, fordi det er eneste mulighed for at garantere mod brugen af pesticidet chlorpyrifos. Fire timer senere meldte Coop ud, at det gør de også. Det må være indbegrebet af fast follower, men hvis sagen er god, kunne vi til enhver tid finde på at gøre det samme”, skrev han.

Men alle branchens aktører med grønne ambitioner kan roligt regne med, at der bliver holdt øje med substansen bag en pæn CSR-overflade.

Som madspilds-pioneren over alle, Selina Juul, bemærker på pladsen lige over denne leder, så er kampen mod madspild ikke for sjov - og kravene til, at der skal ligge reel handling bag diverse grønne løfter, vokser.

Opdateret 10. nov 2020