Den digitale tilbudsavis har indhentet den trykte
Det er efterhånden en del år siden at den trykte tilbudsavis blev erklæret død, men den lever fortsat – om end den er betydeligt mindre eftertragtet, end den har været.
Faktisk er den trykte udgave nu blevet indhentet af den digitale avis. Mens det for bare fem år siden kun var 32 pct., der tjekkede tilbud digitalt, inden de gik på indkøb efter dagligvarer, er det i dag godt fire ud af ti eller 42 pct.
Det viser nye tal fra AIM Create, der har spurgt danskerne, hvordan de bruger tilbudsavisen, når de skal købe dagligvarer. Det er gået hurtigt de seneste år. Således steg antallet af digitale tilbudslæsere fra 2015 til 2018 kun med 2 procentpoint, mens det fra 2018 til i dag er øget med yderligere 8 procentpoint.
Hver femte læser ikke tilbud
Tilsvarende falder mængden af forbrugere, der finder tilbud i den trykte avis. Således er det i dag kun godt fire ud af ti (42 pct.), der læser den trykte tilbudsavis, inden de går på indkøb. Det er et fald på 8 procentpoint på fem år. Ikke forbavsende er det de unge forbrugere, der finder tilbud via computeren eller deres smartphone.
Således er det kun 24 pct. af forbrugerne under 30 år, der vælger papirudgaven, mens tallet for dem, der har rundet 50 år, ligger på 60 pct. 45 pct. af de unge forbrugere vælger til gengæld den digitale tilbudsavis.
Der er dog også forbrugere, der hverken tjekker den digitale eller den trykte tilbudsavis. I den seneste undersøgelse svarede 22 pct., at de sjældent eller aldrig kigger efter tilbud. I 2015 og 2018 lå det tal på henholdsvis 25 og 26 pct.